Ett steg i rätt riktning

"Nja, det känns som den här historien har gjort sitt nu. Det är kanske dags för folket bakom "Ice Age" att gå vidare och hitta på något nytt och fräscht i stället för att tina upp gammal skåpmat gång efter annan."

Så avslutade jag min recension av "Ice Age 3 - Det våras för dinosaurierna", och jag hade i ärlighetens namn inte speciellt stora förhoppningar på denna fjärde del. Det har tyvärr varit så att många dataanimerade filmer som blivit succé lett till en rad mindre lyckade uppföljare som successivt sänkt kvaliteten och kört in filmserierna i en återvändsgränd. "Ice Age"-serien var på väg åt det hållet, men lyckligtvis tar denna fjärde film ett steg i rätt riktning.

Visserligen är det ungefär samma historia som det varit genom hela serien. Något händer så att huvudpersonerna delas i olika läger och kommer bort från varandra, ofta genom rafflande actionsekvenser där de färdas på saker som rör på sig snabbt. Äventyren staplas på varandra och gång på gång poängteras det att "i hjorden ställer vi upp för varandra", och så tillkommer några nya karaktärer som får äta denna moralkaka på ett eller annat vis.

Den här gången separerar landmassorna så att mammuten Manny (Ray Romano), tigern Diego (Denis Leary) och sengångaren Sid (John Leguizamo) kommer ifrån fru mammut Ellie (Queen Latifah), tonårsdotter mammut Peaches (Keke Palmer) och de andra. Ursprungstrion har dessutom med sig Sids mormor (Wanda Sykes) som hans familj dumpat på honom. Målet är så klart att så snabbt som möjligt återförenas, men Manny och gänget glider långt ut i havet på ett isflak.

Till havs träffar de ett gäng pirater, ledda av apan Gutt (Peter Dinklage), som inte har för avsikt att hjälpa Mannys gäng alls, utan förslava dem precis som de gjort med alla andra djur de stött på. Manny är som alltid fast besluten om att hitta familj och tänker inte låta någon förbånkad piratapa stå i vägen.

Tillägget av sengångarmormor är inte så dumt och bland filmens oerhört tydliga skurkar finns det många karaktärer att ta in och gänget bakom "Ice Age" lyckas bra med att väva in tillräckligt mycket nytt i serien för att klara av att leverera en tämligen identisk film ännu en gång. Jag är positivt överraskad, men vidhåller ändå att serien gjort sitt och bör avslutas innan den börjar trampa vatten totalt. Dock kan jag inte tänka mig att skaparna vill sätta punkt här. Även om slutet inte direkt skriker "FILM FEM!!!" så öppnar det upp för nya äventyr.

Lite knapert extramaterial, men ett bra inslag är en nästan tio minuter lång sammanfattning av de tre första filmerna. Dock blir detta en smärre chock att se då animationskvaliteten på främst den första filmen är otroligt undermålig jämfört med i dag. Okej, filmen gjordes 2002 med bilderna framstår nästan som en sådan där enkel animaticsversion i jämförelse med huvudfilmens kvalitet. Jag är seriöst chockad och får verkligen äta upp det jag skrev i min recension av den förra filmen: "Animationsmässigt känns det inte som det hänt någonting med "Ice Age" under filmsvitens gång.". Det har det verkligen!

De övriga två inslagen är av lite mer lekmässig karaktär med sång och dans.

1. Medan jag såg filmen var jag helt övertygad om att det var Ron Perlman som gjorde rösten till piratapan Gutt, men det visade sig vara Peter Dinklage som uppenbarligen kan gå ned lite extra i röstläge och dessutom sjunga riktigt bra. Rollen skulle ursprungligen gjorts av Jeremy Renner.

2. Övriga i piratgänget spelas av bland annat Jennifer Lopez och Nick Frost.

3. Och visst, den nötsugna Scrat är med i filmen, och den här gången tycker jag att de hittat rätt balans mellan hans mer "Tom & Jerry"-liknande snabbkomik och resten av historien. I inledningen är han i högsta grad skyldig till att kontinenterna skapas och i finalen är han lika skyldig till att en (mytomspunnen) försvinner...

ANDERS JAKOBSON (2012-12-19)