Noll procent GW = 50 procent sämre

CMORE och sedermera TV4:s tolkning av Evert Bäckström (Kjell Bergkvist), Leif GW Perssons ikoniska praktsvin, har under de två första säsongerna varit rätt njutbar underhållning. Låt gå för att Bäckströms mest besvärliga personlighetsdrag, rasismen och sexismen, tonats ned från den litterära förlagan och det som kvarstår är en stöddig men oerhört duktig polis som tänjer lite på reglerna och kör över folk när det behövs. De två omgångarna har dessutom baserats på två av GW:s böcker i omvänd kronologisk ordning. Detta har dock seriens skapare slutat med till den tredje säsongen och alltså hittat på något eget, vilket dessvärre bara är negativt för serien. Finessen med GW:s kluriga brottsfall finns inte alls kvar och i stället har "Bäckström" blivit en medioker tv-deckare som tappar polisiär trovärdighet och stundtals krokar arm med Lasse-Majas detektivbyrå...

GW har inte varit jättenöjd med serien tidigare och lär vara ännu mindre nöjd nu. Men samtidigt får han väl sina royaltypengar för användandet av några personnamn och konceptuella inslag, och det lär han i och för sig vara nöjd med.

Tidigare i serien har det etablerats - vilket inte är taget från böckerna - att Bäckström som barn hittade sin bästa kompis Sally mördad och det är det enda oupplösta fall han bär sig. Den här gången har Bäckström fejkat en förkylning och åkt till Mallorca med sin fiffiga grannpojke Edvin (Elvis Stegmar) och kollegan Niemi (Rolf Lydahl) och hans dotter Alice (Mira Lydahl Bodell) som är jämngammal med Edvin för att leta rätt på Sallys kusin Iris Gripensköld (Görel Crona) som ska bo där. Kanske hon kan komma med den där sista biten av information som lösa fallet. Edvin och Alice roas av att få leka poliser (därav kopplingen till Lasse-Majas detektivbyrå) och Bäckström roas av kall cerveza och blodröd sangria i parti och minut. De bor i ett lägenhetshotell som drivs av Tussan Carlsson (Helena Bergström), mamma till Bäckströms och Niemis kollega Ankan (Agnes Lindström Bolmgren) och de hinner knappt packa ur väskorna innan det flyter ett lik i poolen.

Snart ska det visa sig att liket är en svensk polis som verkat undercover och fler svenska poliser ska snart anlända till lägenhetshotellet - nästan hela Bäckströms team inklusive Ankan som förfäras över vem hennes mamma ligger med och chefen Toivonen (Pekka Strang) som Bäckström har ljugit för. Fallet blir snabbt klurigt och stort och dessvärre polisiärt ologiskt eftersom svenska poliser tydligen kan fara runt hur som helst på Mallorca och jobba som om det vore deras vanliga kvarter.

Säsong 3 är en besvikelse men inte en total katastrof. Det som räddar serien är att jag ändå gillar karaktärerna och själva plotten är väl en okej deckare, men det är i det stora hela en märkbar försämring när det inte ligger en GW-story i grunden. Jag har en stark känsla av att det inte blir mer "Bäckström" i framtiden och det är kanske lika bra det, om man inte riktar manuset mot GW:s böcker igen.

1. Bäckströms team består utöver Niemi, Ankan och Toivonen av Olsson och Olzzon (Filip Berg och Peshang Rad) samt Nadja (Malgorzata Pieczynska). Olsson och Olzzon får packa väskorna och besöka Mallorca men stackars Nadja är den enda i teamet som får vara kvar hemma.

2. Just det där är lite av problemet med serien. Nästan varenda scen utspelar sig på Mallorca och det förtar lite av känslan.

3. GW existerar ju som person inom den här seriens värld. Den här gången görs det en referens till hans viner.

ANDERS JAKOBSON (2024-05-21)