Välgjort men komplext kriminaldrama

För några år sedan köpte jag på mig pocketutgåvorna av Leif GW Persson trilogi "Välfärdsstatens fall", det vill säga "Mellan sommarens längtan och vinterns köld", "En annan tid, ett annat liv" och "Faller fritt som i en dröm". Jag påbörjade den första boken, men hade inte ro och läsflyt att avsluta den och det var först sensommaren 2012 som jag började om och bokstavligt talat slukade boken. Nu har jag stannat halvvägs i den andra, och får nog börja om vid något tillfälle.

Det är inte så att böckerna är dåliga. Inte alls - Persson skriver bra, men de är samtidigt väldigt komplexa historier om politik och det svenska polissystemet som inte är direkt lätt att hänga med i. Lyckligtvis har det jag läst räckt för att täcka in det som i vintras blev en omtyckt tv-serie i fyra delar. Med undantag för en modern ramhistoria - som jag inte tror är med i böckerna - är det till större delen den första boken som utgör tv-serien. Det vill säga mordet på Olof Palme, enligt Perssons egen teori.

Trots att jag läst boken tycker jag att historien är rätt komplex att hänga med i även i filmad form. Ramhistorien går ut på att Perssons återkommande karaktär Lars Martin Johansson (Rolf Lassgård), numera chef för Rikskriminalpolisen, får ett uppdrag från den smått mystiska "statsministerns särskilde sakkunnige" (Jacob Ericksson) om att en gång för alla lösa Sveriges mest kända olösta brott: Mordet på Olof Palme. Det hela måste ske i hemlighet i och med att Palmeutredningen pågått i 25 år och kostat mycket pengar, men hemligheten går direkt åt skogen. Johansson sätter samman en liten grupp med speciellt utvalda kollegor för att se på materialet med nya ögon och hitta någonting.

Parallellt med detta tas vi tillbaka till 1985-86 och händelser som leder fram till mordet på stadsministern. Här är de flesta karaktärerna med och tyvärr så brister serien ganska ordenligt genom att ha två tidslinjer. Det hade varit så otroligt mycket bättre om den "moderna" tiden inte hade ha varit nutid utan runt 15 år tidigare, för man kan helt enkelt inte köpa att den 25 år yngre Johansson ser exakt likadan ut som i nutid, och ännu svårare är det att se Helena af Sandeberg i två olika tider samtidigt. Det är snudd på kalkonmässigt gjort, men samtidigt en sur tugga som man bara får svälja och acceptera.

För serien i sin helhet är väldigt bra. Välgjord och välskriven och spännande. Sen är det väl egentligen upp till var och en om man ska tro på Perssons teori om hur och varför Olof Palme mördades eller inte...

För övrigt vill jag ge ett stort bonuspluspoäng för att serien gjorts i det väldigt filmiska formatet 2.35:1 vilket för mig ger en totalt annan - och odelat positiv - känsla jämfört med andra kriminaldramer.

Ingenting.

1. En av seriens stora behållningar är Claes Malmberg som den vidriga och osmidiga polisen Bäckström. I böckerna är han ännu värre och man kan riktigt föreställa sig hur Leif GW Persson suttit och skrockat framför datorn när han skrivit partierna om Bäckström.

2. För övrigt ska det bli en amerikansk tv-serie baserad just på karaktären Bäckström, eller "Backstrom", som han ska heta där. Det senaste som rapporterats om denna är att "The Office"-bekanta Rainn Wilson ska göra huvudrollen, vilket Persson är nöjd med även om han helst hade sett James Gandolfini i rollen.

3. En annan vidrig karaktär i tv-serien, dock helt utan Bäckströms komiska poäng, är Claes Waltin som spelas av Jonas Carlsson.

ANDERS JAKOBSON (2013-05-06)