80-talet ringde och Axel Foley svarade
FILMENUnder de senaste åren har vi varit med om att några 80-talsfranchiser har fått moderna fortsättningar. Jag tänker främst på "Top Gun" och "Ghostbusters". Nu är det dags för "Snuten i Hollywood" som kommer med sin fjärde film efter originaltrion (1984, 1987 och 1994). Eddie Murphy är givetvis tillbaka som titelns snut, Axel Foley, men han är inte ensam att återvända från de gamla filmerna. Det är mycket passningar till det förflutna, som det ska vara.
Vad som framför allt är tillbaka är 80-talskänslan. Musiken, där flera olika varianter på Harold Faltermeyers tema "Axel F" spelas, hjälper till men det är även så många andra detaljer som väcker en nostalgisk känsla utan att det för den delen känns mossigt. Actionsekvenserna känns verkligen -80, där det det är spektakulära biljakter med, låt oss säga, alternativa fordon i parti och minut. Axel Foleys rappa käft och övergripande stil påminner också om forna tider. Trivsamt nog vägs nostalgin upp av ett par nya karaktärer spelade av Taylour Paige och Joseph Gordon-Levitt som känns lite mer moderna i sina tankesätt.
Paige spelar Axels vuxna dotter Jane Saunders som har en minst sagt krispig relation till sin far. Hon jobbar som försvarsadvokat i Beverly Hills och hon har en kontroversiell klient i ett pro bono-uppdrag. Det är nämligen en kille som anklagas för att vara en polismördare, men han hävdar sin oskuld och Jane tror honom. Men när det blivit offentligt att hon tagit över som advokat till "polismördaren" utsätts hon för ett skrämselattentat som får Axels gamla Beverly Hills-kollega, den numera pensionerade Billy Rosewood (Judge Reinhold) som hjälper Jane som privatdetektiv, att höra av sig och Axel bokar första bästa flyg från Detroit till Los Angeles.
Väl i Beverly Hills är Billy spårlöst försvunnen och det dröjer inte länge innan Axel hamnar i blåsvädret och faktiskt blir anhållen. Där träffar han polisen Bobby Abbott (Joseph Gordon-Levitt) som inte riktigt faller för Axels stil. Axel försöker få kontakt en annan vän från förr, Taggart (John Ashton), numera polischef, men han nobbar honom. I stället ringer han sitt enda telefonsamtal till dottern Jane som inte är speciellt glad i att hennes pappa är på plats och det blir lite stökigt när Axel helt enkelt inte kan låta bli att utföra polisarbete på sitt sätt och så småningom samarbetar de och Bobby för att nysta upp en korrupt härva inom Los Angeles-polisen.
Även den huvudsakliga plotten känns -80 och det blir underhållande och i det stora hela är "Snuten i Hollywood: Axel F" en lyckad comeback som kombinerar nostalgi med en naturlig utveckling på ett lyckat sätt. Eddie Murphy känns oförskämt fräsch, men det är väl ett antal hårfärgningspaket om året som är den utseendemässiga förklaringen, men framför allt är han lika rapp i käften som alltid. Precis som i den underhållande julfilmen "Candy Cane Lane" från 2023, känns det som Murphy på ålderns höst lärt sig att vara lite lyhörd och inte totalt dominera sina filmer. Här finns ett parti, visserligen lite sentimentalt och uppenbart, där Axel ska försöka lappa ihop relationen med sin dotter och lära sig något på kuppen. Det bryter av mot actionkomedin men gör ändå "Snuten i Hollywood: Axel F" till en mer komplett berättelse.
Vågar man gissa på en femte film om några år?
Vad som framför allt är tillbaka är 80-talskänslan. Musiken, där flera olika varianter på Harold Faltermeyers tema "Axel F" spelas, hjälper till men det är även så många andra detaljer som väcker en nostalgisk känsla utan att det för den delen känns mossigt. Actionsekvenserna känns verkligen -80, där det det är spektakulära biljakter med, låt oss säga, alternativa fordon i parti och minut. Axel Foleys rappa käft och övergripande stil påminner också om forna tider. Trivsamt nog vägs nostalgin upp av ett par nya karaktärer spelade av Taylour Paige och Joseph Gordon-Levitt som känns lite mer moderna i sina tankesätt.
Paige spelar Axels vuxna dotter Jane Saunders som har en minst sagt krispig relation till sin far. Hon jobbar som försvarsadvokat i Beverly Hills och hon har en kontroversiell klient i ett pro bono-uppdrag. Det är nämligen en kille som anklagas för att vara en polismördare, men han hävdar sin oskuld och Jane tror honom. Men när det blivit offentligt att hon tagit över som advokat till "polismördaren" utsätts hon för ett skrämselattentat som får Axels gamla Beverly Hills-kollega, den numera pensionerade Billy Rosewood (Judge Reinhold) som hjälper Jane som privatdetektiv, att höra av sig och Axel bokar första bästa flyg från Detroit till Los Angeles.
Väl i Beverly Hills är Billy spårlöst försvunnen och det dröjer inte länge innan Axel hamnar i blåsvädret och faktiskt blir anhållen. Där träffar han polisen Bobby Abbott (Joseph Gordon-Levitt) som inte riktigt faller för Axels stil. Axel försöker få kontakt en annan vän från förr, Taggart (John Ashton), numera polischef, men han nobbar honom. I stället ringer han sitt enda telefonsamtal till dottern Jane som inte är speciellt glad i att hennes pappa är på plats och det blir lite stökigt när Axel helt enkelt inte kan låta bli att utföra polisarbete på sitt sätt och så småningom samarbetar de och Bobby för att nysta upp en korrupt härva inom Los Angeles-polisen.
Även den huvudsakliga plotten känns -80 och det blir underhållande och i det stora hela är "Snuten i Hollywood: Axel F" en lyckad comeback som kombinerar nostalgi med en naturlig utveckling på ett lyckat sätt. Eddie Murphy känns oförskämt fräsch, men det är väl ett antal hårfärgningspaket om året som är den utseendemässiga förklaringen, men framför allt är han lika rapp i käften som alltid. Precis som i den underhållande julfilmen "Candy Cane Lane" från 2023, känns det som Murphy på ålderns höst lärt sig att vara lite lyhörd och inte totalt dominera sina filmer. Här finns ett parti, visserligen lite sentimentalt och uppenbart, där Axel ska försöka lappa ihop relationen med sin dotter och lära sig något på kuppen. Det bryter av mot actionkomedin men gör ändå "Snuten i Hollywood: Axel F" till en mer komplett berättelse.
Vågar man gissa på en femte film om några år?
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. En fjärde "Snuten i Hollywood"-film har varit på gång sedan slutet av 90-talet med olika folk involverade under åren. 2013 gjordes en tv-pilot där Axel Foley hade en son som var polis. Piloten ledde inte till något och anses inte ingå i filmseriens kanon då sonen inte alls existerar i denna films universum.
2. "Hollywood" förresten… Den svenska titeln har irriterat sedan 80-talet då Hollywood är ett distrikt i Los Angeles medan Beverly Hills är en egen stad, som visserligen omringas nästan helt och hållet av Los Angeles. Sverige är inte ensamma om denna geografiska omtolkning. Många spansktalande länder har ersatt Beverly Hills med Hollywood. I Norge heter filmen "Beverly Hills purk" (purk har samma betydelse som snut, men betyder sugga) och i Danmark "Frækkere end politiet tillader" ("Fräckare än polisen tillåter").
3. Det som stinker mest 80-tal på ett unket vis är Taggarts återkommande tjat om vilken bedrövlig fru han har och att äktenskap är det sämsta som finns.
2. "Hollywood" förresten… Den svenska titeln har irriterat sedan 80-talet då Hollywood är ett distrikt i Los Angeles medan Beverly Hills är en egen stad, som visserligen omringas nästan helt och hållet av Los Angeles. Sverige är inte ensamma om denna geografiska omtolkning. Många spansktalande länder har ersatt Beverly Hills med Hollywood. I Norge heter filmen "Beverly Hills purk" (purk har samma betydelse som snut, men betyder sugga) och i Danmark "Frækkere end politiet tillader" ("Fräckare än polisen tillåter").
3. Det som stinker mest 80-tal på ett unket vis är Taggarts återkommande tjat om vilken bedrövlig fru han har och att äktenskap är det sämsta som finns.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA