En ny chans för ödlorna

En remake av "V" borde ju ha alla förutsättningar för att kunna bli något bra. Nu kan man ju till exempel göra alla de där specialeffekterna man inte kunde göra på mitten av 80-talet. Frågan är bara om historien håller. Glädjande nog löser man detta. Specialeffekterna är mycket bättre och historien har man ändrat lite på vilket gör att den faktiskt håller. Dock är jag lite tveksam till om man kan kalla det för en remake. 2010 års version av ödlorna från rymden är rätt olika de vi satt klistrade framför TV-apparaterna 1984 och 1985 för att se.

Det hela inleds med att besökarnas farkoster dyker upp över alla större städer och då över hela jorden, inte bara USA. Efter ett tag tar deras befälhavare Anna till orda och säger precis det människorna vill höra. Att de kommer med fredliga avsikter, att de har teknologi som vi inte ens kan drömma om att dela med sig av och att de gör allt detta av godhet. Naturligtvis ligger det något mer bakom men det vet ingen, till en början.

Men snart får vi höra talas om femtekolonnare, en rebellgrupp som vill störta Anna och rädda mänskligheten. Besökarna, eller V:s som de lite knasigt kallas, har nämligen allt annat än nobla avsikter med sitt besök på jorden. Vad vet vi inte än, men klart är att de redan många år tidigare skickat ner infiltratörer som infiltrerat alla plan av mänskligheten. Allt från den vanlige mannen till poliser till politiker. De finns överallt utan att människorna vetat om det.

Några vet dock om det och de vi får följa är Erica Evans (Elizabeth Mitchell från "Lost"), Ryan Nichols, prästen Jack Landry och Kyle Hobbes. De utgör kärnan i den rebellgrupp vi får följa genom serien. Många gånger känns de rätt fjuttiga mot alla ödlor, men de gör vad de kan och de gör det bra. Dessutom får vi följa Tyler Evans (Ericas son), Chad Decker (journalist med ensamrätt till Anna) och Anna själv då. Dessutom finns det också en hel del mindre roller som ändå påverkar händelsernas utgång. Men trots alla dessa karaktärer blir det som tur är aldrig rörigt.

Första säsongen av nya "V" är bara 12 avsnitt lång men den är lovande. Det jag har lite problem med är Anna som ser alldeles för plastig ut och att slutet lämnar en massa frågor. Nu gillar jag visserligen när en säsong avslutas med en saftig cliffhanger men här blir det lite mycket. Det är inte heller så att man, när eftertexten till sista avsnittet rullar, tänker "fasen, jag måste ha mer, NU!" som man gör ibland. Här är det mer som om de klämt in så mycket frågor som möjligt.

Det finns en hel del extramaterial i boxen. Vi får ett gäng bakom kulisserna-filmer som berättar om allt från hur skådespelarna känner för att återuppliva serien till hur specialeffekterna gjordes. Från hur man skapade "V"-mytologin till ett besök där specialeffekterna skapades.

Dessutom får vi även kommentarer från producenterna Scott Rosenbaum och Steve Pearlman, bloopers och borttagna scener. Fullmatat med andra ord.

1. Inte en enda gång under säsongen får vi se en hel ödla. Dåligt!

2. Det är alltid kul när efterlysta personer maskerar sig med ett par solglasögon och inte en enda känner igen dem. Det händer några gånger här.