Fiffigt och genialiskt

Det är när jag skriver detta ganska exakt 24 år sedan jag upptäckte och fastnade för Pixars filmer under smått oväntade förhållanden. Filmen var "Ett småkryps liv", Pixars andra långfilm, och i den länkade recensionen kan ni läsa om de oväntade förhållandena.

Hur som helst, det var kärlek vid det första animerade ögonkastet och sedan dess har jag sett allt och ständigt förundrats över hur skickliga Pixar varit på att förvandla "vad som helst" till karaktärer som man kan bry sig om. Leksaker, myror, bilar, fiskar, robotar, monster och till och med känslor. Och nu i sin 27:e långfilm handlar det om element. Ja, inte de som vanligtvis sitter under fönster och värmer upp bostäder, utan de fyra elementen - eld, vatten, vind och jord. Framför allt de två första och i synnerhet det absolut första.

Pixars filmer utgår ofta från något personligt och i det här fallet är det berättelsen om hur regissören Peter Sohns föräldrar emigrerade från Korea och byggde upp sina liv i Bronx. På samma vis börjar filmen med att ett par eldelement, Brännart och Pyra, anländer till Elementstaden där övriga tre element redan är etablerade. Det blir lite knepigt för paret att hitta sin plats, men så kommer över ett ruckel som Brännart rustar upp och de öppnar en butik i gatuplan. De får dottern Brinnie som växer upp i affären med löftet om att en gång få ta över den. Allt medan Brännart blir äldre och skröpligare kommer dagen närmare, men Brinnie har visst problem med att tygla sitt humör och ibland exploderar hon bokstavligt talat.

Vid ett sådant tillfälle har hon tagit sig ned i husets källare för att explodera och det leder till att det plötsligt forsar fram vatten genom deras urkopplade rör. Med vattnet kommer en vattenperson, inspektören Vadar som följt med en läcka. Dessvärre upptäcker Vadar mängder av saker att anmärka på och som den byråkrat han är måste han anmäla dem, vilket kan leda till att butiken måste stänga. Brinnie lämnar för första gången Glödermalm för att försöka förhindra Vadar att lämna in sin anmälan men hon är för sen. Dock är loppet inte kört, utan efter att ha pratat med Vadars chef - molnet Tuss - kan anmälningen strykas om läckan kan lokaliseras och lagas.

Brinnie och Vadar samarbetar och det leder så småningom till att en omöjlig kärlek mellan dem utvecklas. Eld och vatten är varandras motsatser och de kan inte ens röra vid varandra. Samtidigt öppnas Brinnies ögon för andra möjligheter än att ta över en butik som hon kanske inte ens vill ta över. Hon har talanger som inte har någon plats inom familjens butik, men sviker hon sina föräldrar om hon väljer något annat?

Av någon oklar anledning drog jag mig lite för att se "Elementärt" men när jag väl gjorde det blev jag förstås inte besviken på något vis. Det är en utmärkt film som tacklar ganska seriösa ämnen och funderingar genom att sätta dem i ett samhälle som består av element. Det finns en scen som på ett väldigt tydligt sätt skildrar rasmotsättningar och en stor del av handlingen baseras på att Brinnie kommer från ganska knappa förhållanden medan Vadar är från en välbärgad familj. Det handlar väldigt mycket om motpoler överlag - fattig mot rik, arg mot känslig, sluten mot öppen, eld mot vatten. Det är genialiskt och klassisk Pixar.

Så för att sammanfatta det: Pixar har gjort det igen. Filmen är kanske inte en knockout utseendemässigt i och med att filmen mest är karaktärsdriven, men med det sagt är det fortfarande en vansinnigt snyggt gjord film med unika miljöer och fantasin flödar förstås när det handlar om figurer som är något av de fyra elementen. Toppklass som alltid!

På Disney+ finns allt det extramaterial som ligger med på den fysiska utgåvan direkt i anslutning till filmen. Med undantag för kortfilmen "Carls dejt" som man får leta rätt på på annat håll. Det finns även separat en halvtimmeslång film som heter "God kemi" vilket berättar historien bakom "Elementärt", det vill säga Peter Sohns familjehistoria. Mycket väl värd att titta på.

"Carls dejt" är en spinoff på "Upp" (och mer nyligen en del av kortfilmsserien "Dogges dagar" och handlar kort och gott om att gubben Carl ska gå på dejt och oroar sig lite inför det varpå hunden Dogge får stötta på sitt sätt. Vanligtvis tycker jag att Pixar brukar få till det i sina kortfilmen men den här känns faktiskt lite platt. Trist.

Bland det traditionella extramaterialet finns förstås kommentarspår och en del borttaget material som i vanlig animerad anda bjuds i ett tidigt utförande, med lite kommentarer kring scenerna. Det är vad det är. Jag tycker ofta att den här typen av borttagna scener är lite svåra att ta in då de ofta hör samman med storylines som skrotats totalt. Så igen: Det är vad det är.

Några mer featurettaktiga saker ligger också med. Två handlar uteslutande om design. Den ena om Brinnie och Vadar - och i förlängningen generellt om eld- och vattenkaraktärer och den andra handlar om Elementstaden. Båda är mycket givande att se.

Det finns också en ny del i den återkommande extramaterialserien "Vägar till Pixar" som lyfter fram folket bakom alla datorer med någon sorts unik koppling till huvudfilmen. Den här gången handlar det om många av de Pixar-anställda som emigrerat till USA och börjat jobba med i många fall det de drömt om. Fint och intressant.

1. Det är inte jättemånga kända röster bland karaktärerna. Jag skulle säga att den mest meriterade är Catherine O'Hara som spelar Vadars mamma. Huvudrollerna görs av Leah Lewis och Mamoudou Athie.

2. För att göra filmen var Pixar tvungen att utöka sin datakapacitet och till slut användes 151 000 kärnor (core) i tre stora rum. "Toy Story" gjordes på 294 kärnor, vilket är en drastisk jämförelse på många vis men ändå ett tecken på vad modern teknik kräver.

3. Även om många av Pixars filmer handlar om objekt eller djur som agerar som människor så finns det oftast människor med, men inte i "Elementärt". "Bilar"-filmerna saknar också människor som karaktärer.

ANDERS JAKOBSON (2023-11-29)