Filmen som satte Pixar kartan

Det här är filmen allting började med. Den första dataanimerade långfilmen och filmen som satte Pixar på kartan som ett av de mest kvalitetsfyllda bolagen genom tiderna. Filmen kom 1995 och har alltså kommit upp i den aktningsfyllda åldern 15 år, vilket gör att det är mycket intressant att analysera hur väl den håller idag, speciellt i jämförelse med vad bolaget åstadkommit sedan dess. Men den analysen återkommer jag till.

Filmens grundidé är att skildra vad leksaker håller på med när ingen leker med dem. I det här fallet är leksakerna den ca 10-åriga Andys ägodelar. Hans favorit är cowboyen Woody som alltid har en bra replik på gång om man drar i snöret i hans rygg. Som populärast är det Woody som ser till att de andra leksakerna informeras om vad som händer, och just denna dag där filmen tar sin början är det Andys födelsedag vilket mycket väl kan betyda att en ny leksak kan komma in i deras gäng. I värsta fall kan den till och med ersätta någon av de gamla leksakerna. En viss oro sprider sig och Woody organiserar de gröna plastsoldaterna att i vanlig ordning spionera på kalaset och rapportera vad de ser.

Visst ansluter en ny leksak, nämligen Buzz Lightyear, en rymdkrigare med ett gäng fräcka funktioner. Problemet är dock att Buzz inte vet att han är en leksak utan han tror fullt ut att han är Buzz Lightyear. Även om detta roar Woody blir han desto mer oroad när Andy väljer Buzz som sin nya bästa leksak. Avundsjukan kokar och när Woody oavsiktligt lyckas putta ut Buzz genom fönstret startar ett rafflande äventyr där Woody och Buzz bland annat måste fajtas med den onda grannkillen och hans hund innan de kan komma hem igen – men samtidigt slåss de mot tiden eftersom Andy är på väg att flytta och flyttbussen står packad och klar. Någonstans däremellan måste de dessutom gå från konkurrenter till tajta vänner.

Man kan verkligen säga att Pixar satte standarden direkt med "Toy Story". De struntade i de gamla "Disneyreglerna" och adapterade inte en saga med massor av sånger, de gjorde en buddy movie. De gjorde också det som jag uppskattat mest med deras filmer, nämligen att ge objekt och djur mänskliga egenskaper och det är ganska omöjligt att inte sugas in i storyn tämligen direkt. Röstskådespelarna Tom Hanks och Tim Allen ger liv till Woody och Buzz och storyn är förfinad in i minsta detalj med fart och fläkt och faktiskt en del scener som nog kan vara lite otäcka för de allra minsta tittarna.

Hur står sig då "Toy Story" idag? Ja, som film och animerad film i synnerhet är den mycket bra och även om animationstekniken avancerat avsevärt sedan 1995 så fungerar det väldigt bra i och med att det är just leksaker som står i fokus. Bristerna kommer möjligen fram i de mänskliga karaktärer som är med i filmen som inte är alls så raffinerade som de är idag, men i det stora hela är det kvalitetsmässigt väldigt svårt att konstatera att detta faktiskt är den första dataanimerade långfilmen. Den borde rimligtvis vara sämre än vad den är, men det är den inte.

I sin helhet känns dock "Toy Story" lite mer anpassad för de yngre tittarna än vad övriga filmer varit, men det är fortfarande inte en barnfilm till 100%. Alla kan njuta av Pixars första insats, och bör göra det.

Det här nya blu-ray-utgåvan av "Toy Story" är totalt fullmatad med extramaterial, både nytt och gammalt och ännu äldre. En del har samlats under kategorin "Classic DVD Bonus Features" men även här finns det sådant som är nytt om jag jämför med den DVD-utgåva jag har sedan tidigare.

Men vi börjar med det helt nya. I och med att "Toy Story 3" är i antågande presenteras det en liten sneak peek där vi får veta lite om storyn i den tredje filmen. Vidare finns ett kommentarspår med skaparna. Lite ny animering bjuds i en liten feature där Buzz pratar om sin resa med en rymdfärja, där alltså en Buzz-docka följt med ut i rymden.

Sedan kommer några smått märkliga segment där folk från Pixar berättar om hur de började jobba där och sedan berättar roliga anekdoter från åren. Lite internt och inte så där överdrivet relevant. Det avslutas sedan med ett klipp från när en jättelik ballong-Buzz var med i den årliga Macy's Parade i New York.

Det sista nya materialet är en story som John Lasseter berättar om när filmen var i ett tidigt stadium och de lyssnade alldeles för mycket på vad andra tyckte och fick ihop en liten testfilm för visning hos Disney som han skämdes för att visa. Det var så bedrövligt att Disney ville lägga ned produktionen, men efter att ha fått en andra chans och samtidigt gå tillbaka till sin egen vision räddades projektet.

Den här storyn återkommer i ett litet samtal med filmmakarna inspelat 10 år efter filmen. Här varvas olika historier och reflektioner. En annan tillbakablick blir det i det bakommaterial som finns som dels innehåller en making of-film och en rad mindre klipp som går in i design, musik och så vidare. Det är ganska intressant att se hur många olika skeden filmen gick igenom innan den verkligen satte sig. Jag noterar även att en grundidé känns påfallande lik den som "Toy Story 3" verkar kretsa kring.

I ett inslag som heter "The legacy of Toy Story" berättar andra filmmakare och folk i branschen om sina minnen av "Toy Story". Här finns bland annat storheter som George Lucas och Peter Jackson med.

Allt som allt finns det faktiskt sjukt mycket att se, så utgåvan är minst sagt fullpackad.

1. De treögda gröna leksakerna som Buzz och Woody stöter på när de hamnar på Pizzaplaneten är oerhört roliga. De är kanske inte riktigt lika skärpta som de andra, vilket gör det hela bara roligare.

2. En av filmens mest kända scener är när Woody högt proklamerar "You are a toy!" till Buzz, vilket även var en tänkbar titel på filmen en gång i tiden.

3. Skådespelare som erbjöds rollen som Buzz Lightyear: Chevy Chase, Bill Murray, Jim Carrey och Billy Crystal. Den sistnämnda sa efter att filmen var klar att det var hans livs största misstag när han tackade nej till rollen, men å andra sidan fick han revansch i "Monsters, Inc".

ANDERS JAKOBSON (2010-04-07)