Den moderna onda dockan

Jag hade inga större förhoppningar på "M3GAN" men kan glädjande nog konstatera att jag blev positivt överraskad av filmen. Det är på sätt och vis en modern version av "Den onda dockan" och det är ju en franchise som villat bort sig bland fånerier och one-liners och knappast kan ses som speciellt läskig. Det var med en föreställning om något liknande jag började titta på "M3GAN".

Nioåriga Cady (Violet McGraw) förlorar båda sina föräldrar i en bilolycka och som vårdnadshavare får hon sin moster Gemma (Allison Williams). I Gemmas liv finns ingen direkt plats för någon annan än henne själv, men självklart tar hon sitt ansvar. Gemma jobbar på leksaksföretaget Funki där hon förväntas presentera en uppdaterad version av deras mest populära leksak, men hon har lagt mer tid på ett dyrt och hemligt projekt om att ta fram en sorts empatisk androidleksak som kan bli "den ultimata vännen". När Gemma kör fast i sin påtvingade relation med Cady får hon en idé om hur hon kan utveckla sin androidleksak och kan snart presentera M3GAN - Model 3 Generative Android - en människolik AI-driven docka i barnstorlek.

Under presentationen paras M3GAN ihop med Cady, vilket innebär att dockan får ett unikt band till barnet och lär sig att stötta och trösta det samtidigt som den utvecklar sin egen intelligens. Presentationen blir en succé och Gemma får ta projektet vidare samtidigt som M3GAN blir en permanent del av Cadys vardag. Nog gör M3GAN under för Cadys sorgebearbetning men samtidigt känns det som att dockan lär sig lite för mycket för snabbt, och när en rad märkliga händelser staplar sig på rad börjar Gemma undra om hennes uppfinning är så god som hon kan tro, eller om den i själva verket är ond?

Eftersom att detta är en skräckfilm så är svaret på den frågan självklar. Temat i filmen är möjligen inte jätteoriginellt men det avhandlas med finess och blir faktiskt lite rysligt. Emellanåt blir det dockfånigt men i det stora hela tycker jag att man verkligen lyckats få till den där dockan så att den faktiskt är otäck på riktigt. I filmerna om Chucky blev det uteslutande fånigt när den där fula dockan mördade folk till höger och vänster och det är väl lite svårt att acceptera precis alla scener i "M3GAN" men på något vis fungerar det ändå.

Trots en lite jönsig final tycker jag ändå att "M3GAN" är en av årets stora överraskningar. Det hade jag aldrig kunnat ana.

1. Givetvis blir det en uppföljare: "M3GAN 2.0" förväntas komma 2025.

2. James Wan, känd från dockskräcksdominerade franchiser som "Saw" och "The Conjuring"/"Annabelle" har hittat på storyn tillsammans med manusförfattaren Akela Cooper .