High school-film med rätt att döda

Att tycka till om "Barely Lethal" är ett litet dilemma. Å ena sidan tycker jag att filmen är fjantig så det räcker och blir över, men å andra sidan blir jag ändå lite lätt underhållen av den smått unika mixen av high school-film (som dessutom är självmedveten) och agentaction. Det är en märklig film och filmupplevelse, hur man än vrider och vänder på det.

Prescott Academy är en skola där småflickor drillas, nästan från födseln, till att bli yrkesmördare och agenter. Tuffe ledaren Hardman (Samuel L. Jackson) pressar tjejerna till sitt yttersta och upprepar gång på gång att det är viktigt att de inte ska få känslor för vare sig människor eller ting. Flickan som identifieras som 83 (Hailee Steinfeld) har vissa problem med detta när hon är riktigt ung, men blir sedan en av de bästa eleverna i kullen, vilket irriterar konkurrenten 84 (Sophie Turner). 83 får till och med ett skarpt uppdrag där hon ska tillfångata vapenhandlaren Victoria Knox (Jessica Alba).

Uppdraget blir lyckat men 83 väljer att spela död och hoppa av spionlivet. Snabbt pluggar hon på allt hon missat om tonårsliv (bland annat genom att se klassiska high school-filmer som "Mean Girls", "Clueless" och "10 orsaker att hata dig" med flera) och skaffar sig en ny identitet som Megan Walsh och flyttar in som kanadensisk utbytesstudent hos familjen Larson där hon har en klasskamrat i tonårsdottern Liz (Dove Cameron), som dessvärre inte alls gillar att familjen utökas.

83/Megan försöker passa in efter bästa förmåga men har kanske tittat lite för mycket på gamla filmer för sitt eget bästa, men hon får i alla fall en vän i tönten Roger (Thomas Mann) och blir som alla andra kär i snygga musiken Cash (Toby Sebastian). Hon får jobba hårt på att hålla sitt förflutna hemligt, vilket inte alltid är så lätt som man kan tro, och det blir inte helt enkelt när hon får ett viralt genomslag på nätet vilket leder till att både Hardman, Knox och 84 hittar henne, och alla har inte helt goda avsikter.

En del av mig tycker att Hailee Steinfeld - som Oscarsnominerades för sin debut i "True Grit" - inte ska slösa sin tid på att göra tramsiga roller i filmer som kommer att glömmas bort på ett år, men en annan del av mig tycker att hon får göra vad sjutton hon vill. Men som sagt, den här filmen är det nog inte många som minns om ett år. Om man nu inte är tonåring och gillar mixen av action och självmedveten high school-film. Kombinationen känns smått vansinnig på pappret, men fungerar bättre än vad jag hade trott. Däremot är det väldigt svårt att känna sig positiv när filmen försöker framställa sjuåriga småtjejer som mördarmaskiner eller racerförare...

Jessica Alba gör inte överdrivet mycket för lönen och Samuel L. Jackson gormar på i vanlig anda. Inga omvälvande insatser från de riktigt stora namnen, men de yngre skådespelarna gör helt klart bättre i från sig och det är i samma åldersgrupp som skådespelarna "Barely Lethal" kommer att ha sin största framgång.

1. Dan Fogler spelar en lärare som är lite obehagligt sugen på att "jamma" med den populära Cash.

2. Den gamla "Jackass"-galenpannan Steve-O gör en mindre roll i filmen.

3. Regissören Kyle Newman har tidigare bland annat gjort "Fanboys" i vilken ovan nämnda Fogler var med.