Formförändring och finalflopp

FILMEN

Till den tredje säsongen av "Fartblinda" ändrar serien formen lite grann. I stället för att vara en lång berättelse över åtta avsnitt berättas tre kortare berättelser i grupper om två avsnitt, men med vissa berättelsebågar som sträcker sig genom alla sex avsnitten. Detta ska visa sig vara på både gott och ont. Det som också skiljer sig är att serien nästan helt och hållet lämnar Carolina Neuraths skrivna förlaga bakom sig. De första två avsnitten innehåller visserligen en nyckelscen som är hämtad från hennes tredje och just nu senaste roman om journalisten Bea Farkas ("Brännmärkta", 2018) men i övrigt är allt skapat av manusförfattarna.

I de tidigare säsongerna har Bea (Julia Ragnarsson) haft en komplicerad relation till bankmannen Peder Rooth (Matias Varela) som hon både hängt ut i artiklar och böcker och varit älskarinna till. Han skrivs ut ur serien via ett SMS och sen var det inte mer med det... I stället kan man påstå att Karim Abassi (Maxwell Cunningham) till viss del fyller rollen. Han är nyanställd på Dagbladet och precis som Bea en grävande reporter som hon på sikt fattar tycke för, men det är också han som drar in en hämndlysten man på redaktionen som skjuter vilt omkring sig i jakt efter Karim, vilket leder till vissa tragiska konsekvenser.

Den här händelsen hänger med ett tag för att sedan bara försvinna i tomma intet, likt många andra händelser i denna formförändrade serie. Det känns som att formatet med två avsnitt som hänger ihop gör att vissa saker går snabbt och inte får något efterspel. Inte minst de huvudsakliga "fallen". Den första duon avsnitt centreras kring en utredning av det stora svenska telecombolaget VasaCom som har tveksamma utländska affärer som sätter anställda i allvarlig fara. I VasaCom ingår numera den danska affärsmannen Aksel Bonnesen (Peter Gantzler) som vi känner igen från förra säsongen och ett sätt för VasaCom att sopa problemet under mattan är att köpa Dagbladet, för hur kan tidningen kritiskt granska sina ägare?

Nästa duo handlar om ett stort sjukhus i Stockholm som drivs av ett konsultbolag som tjänat miljarder på skattepengar samtidigt som personalen går på knäna och långa vårdköer riskerar patienters liv, speciellt på canceravdelningen. Här försöker Bea och Karim nysta i ett virrvarr av tveksamma relationer och korrumperade anställda och det hela ebbar ut i en direktsänd debatt i Dagbladets nya webb-tv-tjänst som är ett påhitt av VasaComs nya kommunikationschef Louise Bonnesen (Rosemarie Mosbæk).

Den avslutande duon knyter an till en av de berättelsebågar som gått igenom hela serien, nämligen Beas relation till sin mormor (Gabriella Repic) som blivit förvirrad och skrivits in på hem. När Bea rensar i lägenheten hittar hon buntar med brev från sin pappa som mormorn menat varit totalt frånvarande. Nu finns han på riktigt och har ett namn - Kent Sundell (Jens Hultén). Bea söker upp honom och de får en relation. Parallellt gräver Karim i företaget Logos skolor som är katastrofalt usla och vem är ägare av Logos om inte Kent. Bea hamnar i kläm då hon är lojal åt två olika håll, men Dagbladets gräv ska återigen visa sig sätta folk i fara.

Den totala bristen i detta nya format kommer i upplösningen på den sista duon som känns slarvig och dålig. Det är en rad lämpliga händelser staplade på varandra som löser knepiga situationer för karaktärerna och den ett fruktansvärt uselt klipp mellan två scener där man som tittare får fylla i viktiga luckor. Det är ologiskt och snudd på uselt.

Ett av mina problem med de tidigare säsongerna är att Bea Farkas inte är en trovärdig journalist. Gång på gång gör hos illegala eller oansvariga handlingar som skulle betyda avsked på blankt papper i den verkliga världen. Visst, jag fattar att det är för berättelsesn skull, men det är liksom ett tråkigt mönster genom hela serien.

Nu hoppas jag att det är slut på den här serien för så som denna säsong slutar så är det uppenbart att skaparna dumförklarar tittarna och struntar i att göra ett bra jobb.


EXTRAMATERIALET

Inget.


TRE SAKER

1. Jag gillar att serien ändå hållit kvar några karaktärer som synts i tidigare säsonger men som inte ingår i Dagbladetredaktionen som är den huvudsakliga kärnan.

2. Ett exempel är den glidiga Bjarne Rasmussen (Christian Wennberg) som har en egen berättelsebåge genom säsongen. Till att börja med får han ett uppdrag om att lura ut vad ett franskt bolag är beredda att betala för Dagbladet och mot slutet är hans fru Christina (Maja Kin) på väg att göra något som skulle kunna ge mycket pengar men vara moraliskt kostsamt.

3. Carolina Neurath gör en cameo som kompis till Beas halvsyster (Amy Deasismont) så hon kan inte vara helt missnöjd med vad som hänt med hennes karaktärer.


ANDERS JAKOBSON (2025-05-21)
KOMMENTARER - Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA
20 senaste recensionerna i kategorin thriller
50 senaste recensionerna
Sök i arkivet Titel eller fritext
Genre: Thriller, TV-serie
Format: Streamat
Utkomstår: 2025
Bolag: TV4 Play
Ljud: DTS-HD Master Audio 5.1
Bild: 1080p High Definition 1.78:1
RECENSERAT DENNA DAG (21/5):
Alla recensioner från denna dag
SEX TIPS FRÅN MARS/APRIL
12 SENASTE
WESTERNFILMERNA