Ny omgång med pillersköterskan

Tyvärr är det så att SF som gav ut första säsongen av "Nurse Jackie" valt att inte fortsätta ge ut serien men som tur är finns den på HBO för den som vill se. Och det vill jag. Jag gillar Jackie trots att hon är otrogen och knarkar. Hon är trots allt ingen dålig person. Hon kämpar på och försöker göra det bästa hon kan. Som att hålla sig trogen sin man Kevin. Något som går sådär. Eddie som hon hade en affär med när han drev sjukhusets interna apotek gör att han kan för att få tillbaka Jackie.

Vi ser även Zoey som är en riktigt skön karaktär. Lite för naiv, lite för godtrogen men hon lär sig hela tiden nya saker. Även doktor Cooper, Gloria och doktor O’Hara är tillbaka. Nya för säsong två är sjuksköterskan Sam (som vi visserligen såg lite av förra säsongen). Sam och Jackie hamnar direkt på kollisionskurs då han, som tidigare knarkare, direkt ser att Jackie har problem.

Jag gillar serien starkt då den blandar humor och allvarliga ämnen. Vi får bland annat se Jackies ena dotter bryta ihop, otrohet, knarkande och en massa andra allvarliga skador som sker på en akutmottagning. Men det finns hela tiden en underliggande humor. Som att doktor Cooper har ticks som gör att han måste ta kvinnor på brösten i dem mest olämpliga situationer eller Zoeys dråpliga misstag.

Så, tack HBO för att ni gör det SF inte ville göra och ger oss chansen att se denna underbara serie. Och det faktum att man inte alls tänker på Jackie som fru Soprano betyder att Edie Falco här lyckas göra Jackie till en egen karaktär. Bra jobbat!

1. Avsnitten är runt 23 minuter styck vilket betyder att man ser en säsong rätt snabbt.

2. Tolv avsnitt är det i säsong 2.

3. Totalt finns det sju säsonger av serien.