Banbrytande med osäkerhetsproblem

Issa (Issa Rae) är en svart kvinna som lever ett ganska normalt liv. Hon bor tillsammans med sin pojkvän Lawrence (Jay Ellis) sen fyra år och jobbar för att hjälpa ungdomar som kommer från en svår bakgrund att inse att de kan få en bättre framtid. På fritiden umgås hon med sin bästa vän Molly (Yvonne Orji) som drömmer om att hitta den perfekta mannen.

När Lawrence glömmer Issas födelsedag, men hennes ex Daniel (Y'lan Noel) minns och dessutom påpekar att han saknar henne ändras plötsligt den normala tillgivningen. Issa påpekar för Lawrence att hon inte är lycklig och funderar på om de ska göra slut, samtidigt som hon letar upp Daniel för att se om gnistan fortfarande finns. Mitt i alla personliga problem behöver hon bevisa vad hon kan på jobbet inför sina tvivlande kollegor.

"Insecure" är de senaste årens viktigaste komediserie av den anledning att detta är första gången en komediserie har två svarta kvinnor i huvudrollerna. Jag säger två då Molly är en så pass stor roll i serien att hon kan ses som en huvudkaraktär bredvid Issa, inte bara som hennes bästa vän. Normalt får svarta kvinnor spela den roliga kompisen, eller högljudda kvinnor som inte vet hur man gör annat än skriker, men här får de ta plats som helt vanliga kvinnor med osäkerhetsproblem. Det är ett stort kliv i rätt riktning och förhoppningsvis får vi se fler skildringar av hur det ser ut i verkliga livet.

Med det sagt önskar jag att de hade förvaltat denna chans lite bättre. Det finns delar av Issa som jag absolut älskar, som exempelvis att hon testar olika scenarion av en händelse framför spegeln och rappar saker som kan hända när hon är ensam i bilen. Det är också ett stort plus att hon gör misstag och faktiskt får vara osäker i sig själv. Dock har de byggt om storyn så hon ibland blir lite osympatisk. I första avsnittet får vi se hur hennes pojkvän glömmer hennes födelsedag och mest ligger i soffan framför TV:n i stället för att söka jobb som han borde. Detta gör att Issa gör slut, vilket är helt förståeligt. Denna händelse får dock Lawrence att vakna upp och plötsligt blir han den perfekta pojkvännen och Issa går tillbaka till honom. Anledningen till att hon blir osympatisk är att hon gör detta medan hon tänker på sitt ex och behandlar i slutändan Lawrence som skit, trots att han ändrat sig för henne. Hennes karaktär hade blivit mycket starkare om Lawrence gick tillbaka till samma mönster så fort Issa flyttade hem igen, eller att de förblivit separerade.

"Insecure" är sevärd just för att den är banbrytande i sin genre. Dock är det inte en komedi som kommer knocka dig ur soffan av skratt, utan mer något att slö titta på trött vardagskväll.

Förutom vanliga bakom scenen klipp som är ganska ordinära får vi en teaser från programmet "Conjugal Visits" som det pratas om i serien som en serie karaktärerna älskar. Det känns lite som att "Orange is the New Black" möter "Big Brother".

1. Issa Rae som spelar huvudkaraktären är även en av skaparna bakom serien.

2. Serien baseras på boken "The Misadventures of An Awkward Black Girl".

3. Nominerade bland annat till en Golden Globe för bästa kvinnliga skådespelare i en komediserie.