Michael Wilson missar målet
FILMENTesen med "Michael Moore hates America" är att klä av Michael Moores sätt att göra dokumentärfilm, och på något sätt att ställa Moore till svars för vad han gjort. Problemen är att Michael Wilson (som gjort den här dokumentären) inte definierar just vad Moore ska försvara, men framförallt finns det sådana uppenbara brister, tydliga missar och oskyld uselhet i Wilsons tillvägagångssätt att den uttalade ambitionen att leta upp Moore för en intervju ter sig både idiotisk och direkt fånig.
Wilson visar inte på faktafel hos Moore (vilket hade stärkt hans sak oerhört) och han visar inte upp några lögner från Moores sätt att vinkla sina dokumentärer, istället pekar Wilson på enligt honom felaktiga insinuationer i Moores berättarteknik. Ett absolut intressant och debatterat ämne, men "Michael Moore hates America" agerar kontraproduktivt utifrån sitt eget syfte eftersom den snarare stärker än stjälper Michael Moore.
Wilsons viktigaste missar är att han (a) inte använder trovärdiga "experter", (b) uppenbart verkar ha missuppfattat väldigt mycket av vad Moore faktiskt håller på med, (c) själv använder sig av tveksamma insinuationer, (d) framstår som en komplett idiot när han försöker kontakta eller söka upp Michael Moore och, (e) sorgligt nog faktiskt berättar att han "lagt ner ett och ett halvt år och alla mina pengar på det den här dokumentären".
Egentligen vill jag inte ge den här dokumentären mer uppmärksamhet än den redan fått: "Michael Moore hates America" är en perfekt genomförd renommésnyltning, för det kan vi gratulera producenten, författaren och regissören Michael Wilson. Dokumentären är hans steg in i (viss) ekonomisk vinning och möjligheter att göra fler dokumentärer. Det är mycket synd att det är så, och det är synd att se Michael Moore exploaterad av någon som inte ens greppat de grundläggande tankarna som ligger bakom Moores dokumentärer.
Wilson visar inte på faktafel hos Moore (vilket hade stärkt hans sak oerhört) och han visar inte upp några lögner från Moores sätt att vinkla sina dokumentärer, istället pekar Wilson på enligt honom felaktiga insinuationer i Moores berättarteknik. Ett absolut intressant och debatterat ämne, men "Michael Moore hates America" agerar kontraproduktivt utifrån sitt eget syfte eftersom den snarare stärker än stjälper Michael Moore.
Wilsons viktigaste missar är att han (a) inte använder trovärdiga "experter", (b) uppenbart verkar ha missuppfattat väldigt mycket av vad Moore faktiskt håller på med, (c) själv använder sig av tveksamma insinuationer, (d) framstår som en komplett idiot när han försöker kontakta eller söka upp Michael Moore och, (e) sorgligt nog faktiskt berättar att han "lagt ner ett och ett halvt år och alla mina pengar på det den här dokumentären".
Egentligen vill jag inte ge den här dokumentären mer uppmärksamhet än den redan fått: "Michael Moore hates America" är en perfekt genomförd renommésnyltning, för det kan vi gratulera producenten, författaren och regissören Michael Wilson. Dokumentären är hans steg in i (viss) ekonomisk vinning och möjligheter att göra fler dokumentärer. Det är mycket synd att det är så, och det är synd att se Michael Moore exploaterad av någon som inte ens greppat de grundläggande tankarna som ligger bakom Moores dokumentärer.
EXTRAMATERIALET
En trailer.
TRE SAKER
1. Penn Jillette verkar ha byggt ett kändisskap på att svära ofta, det är liksom hans grej. Hans medverkan i den här dokumentären ger ingen nyanserad bild av honom: han är fortfarande en osmaklig människa.
2. Min favoritscen i hela dokumentären är när Wilson intervjuar de anställda på banken där Michael Moore plockade ut ett gevär i "Bowling for Columbine". Frågan "Jo, men det intressanta är ju ändå att han faktiskt fick ett gevär" besvaras av någon mycket märklig anledning aldrig. Bra jobb, Wilson! Verkligen!
3. En annan film på samma tema är "Manufacturing dissent – uncovering Michael Moore" (2007). Har inte sett den själv, men hoppas verkligen att den hanterar ämnet värdigare och intressantare än Wilsons försök.
2. Min favoritscen i hela dokumentären är när Wilson intervjuar de anställda på banken där Michael Moore plockade ut ett gevär i "Bowling for Columbine". Frågan "Jo, men det intressanta är ju ändå att han faktiskt fick ett gevär" besvaras av någon mycket märklig anledning aldrig. Bra jobb, Wilson! Verkligen!
3. En annan film på samma tema är "Manufacturing dissent – uncovering Michael Moore" (2007). Har inte sett den själv, men hoppas verkligen att den hanterar ämnet värdigare och intressantare än Wilsons försök.
JOAKIM JOHANSSON (2008-05-30)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA