Misslyckade flygvärdinnor

"Pan Am" är en kortlivad historia, en TV-serie som bara fick en säsong. Och jag är inte förvånad. Redan efter tre, fyra avsnitt börjar jag tröttna på flygvärdinnornas historia. Det är kanske inte att de är så outhärdligt tråkiga, men de är heller inte intressanta att följa. De flyger sina flygningar och de har sina relationer och allt känns konstlat, överspelat och det händer inget. Serien visades på ABC i USA men blev som sagt inte långvarig. Redan efter 14 avsnitt hade både publiken och TV-kanalen fått nog.

Serien har fyra flygvärdinnor och två piloter som dess huvudkaraktärer. Vi har Christina Ricci som spelar Maggie och är den som har störst roll. Vi har Kelli Garner som spelar Kate och Margot Robbie som spelar Kates lillasyster Laura. De båda kommer inte speciellt bra överens. Vi har Karine Vanasse som spelar Colette och vi har de två piloterna Ted och Dean. Och även om det finns massor av andra karaktärer är detta seriens kärna.

Varför är det dåligt då? Det är många saker som spelar in. Handlingen är rätt tråkig, den utspelar sig på 60-talet och där får man väl ändå säga att man lyckats. Det känns som om serien verkligen utspelar sig på 60-talet. Avgångshallarna känns mest som en enda stor sal och ingen skannar väskor i jakt på bomber eller sprängämnen, och det är ju trevligt.

När det sen gäller skådespelarinsatserna finns det mycket kvar att önska… tyvärr. Sämst är faktiskt Ricci som när hon ska spela något annat än totalt avslappnad får ögonen, stora som tefat, som ser ut som om de ska trilla ur huvudet på henne vilken sekund som helst. Ser mycket underligt ut. Sen har även Garner som spelar Kate stora problem att på ett seriöst sätt se ut som att hon faktiskt är den kurir för myndigheterna som hon spelar. Det blir bara parodi av det hela.

Med andra ord är jag alltså inte förvånad över att serien lades ner. Lite besviken är jag dock för jag tror att själva idén kunde ha blivit rätt bra om man hittat rätt skådespelare och fått till manuset lite bättre, fått det lite mer intressant. Men tyvärr, nu blev det tunnan för "Pan Am" efter 14 korta veckor.

Vi får se ett gäng intervjuer med riktiga flygvärdinnor som flög med Pan Am när det begav sig och även om det är lite intressant känns det väldigt överdrivet. Många tycker att det är de bästa de gjort och att de blivit bättre människor. Knappast troligt. Men lite intressant är det.

1. Då Ricci egentligen är för kort för det längdkrav Pan Am hade på 60-talet fick hon ha extra höga klackar på skorna.

2. Egentligen skulle Jonah Lota spelat Dean men ersattes efter att piloten spelats in av Mike Vogel och alla scener med Dean fick göras om. Undra vem som är gladast för det idag…

3. Tydligen är den Pan Am-logga man använder i inledningen fel. Den började inte användas med det utseendet förrän 1973. Slarv!