This film is bananas, B-A-N-A-N-A-S
FILMENAdvokaten Juan Dominguez känns till en början som en äkta ambulance chaser när han berättar att specialiserat sig på folk som råkat ut för en olycka. Exemplet vi får ta del av är en stackars man som - paradoxalt nog - blivit påkörd av en ambulans. Men på ett djupare plan driver Juan en helt annan kamp, nämligen den lilla mannens strid mot den stora. David mot Goliat.
Efter parollen "förlorar vi, så betalar ni inget" kan även de fattigaste få hjälp och i ett unikt fall har Juan tagit ställning för nicaraguanska bananarbetare som står mot fruktjätten Dole. Det visar sig att Dole, trots vetskap om riskerna, ett trettiotal år tidigare använde ett bekämpningsmedel som enligt Juan gjorde arbetarna sterila. Tillsammans med kollegan, stenansiktet Duane Miller, driver Juan genom målet för arbetarnas skull. En omöjlig uppgift kan man tycka, men både Juan och Duane är redo att kämpa så länge det går.
Med ursprung i Kuba är Juan ett praktexempel på the American dream. Han kom till USA som 10-åring och har jobbat sig upp till en stark position. Han är till skillnad från sin kollega en karismatisk typ (inte helt olik skådespelaren J.K. Simmons ("Spider-Man" med mera) och det är gulligt hur han på länk förmedlar status i fallet till arbetarna och deras familjer i Nicaragua. Den där bilden man fick av honom inledningsvis är snabbt bortblåst.
Det intressanta med "Bananas!*" är att det är en svensk produktion. För regin står Fredrik Gertten som bara genom att göra filmen har dragit på sig hot och stämningar från Dole. Personligen kan jag inte se filmen som någon hatkampanj mot Dole, utan snarare belyser den det unika fall det faktiskt handlar om: arbetare i tredje världen mot ett stort amerikanskt företag.
Som film sett kan jag bara gradera den som godkänd. Dels känns filmen lite halv, vilket är ganska vanligt bland dokumentärer som bevakar något aktuellt, och dels känns det berättarmässigt som de haft för lite material att jobba med, speciellt historiskt sett. Jag tycker mig se samma filmsnuttar om och om igen.
I och för sig är detta en småsak för filmen är givetvis bra och högintressant, och debatten den väckt är välkommen och kommer sannolikt att hålla i sig ett tag.
Efter parollen "förlorar vi, så betalar ni inget" kan även de fattigaste få hjälp och i ett unikt fall har Juan tagit ställning för nicaraguanska bananarbetare som står mot fruktjätten Dole. Det visar sig att Dole, trots vetskap om riskerna, ett trettiotal år tidigare använde ett bekämpningsmedel som enligt Juan gjorde arbetarna sterila. Tillsammans med kollegan, stenansiktet Duane Miller, driver Juan genom målet för arbetarnas skull. En omöjlig uppgift kan man tycka, men både Juan och Duane är redo att kämpa så länge det går.
Med ursprung i Kuba är Juan ett praktexempel på the American dream. Han kom till USA som 10-åring och har jobbat sig upp till en stark position. Han är till skillnad från sin kollega en karismatisk typ (inte helt olik skådespelaren J.K. Simmons ("Spider-Man" med mera) och det är gulligt hur han på länk förmedlar status i fallet till arbetarna och deras familjer i Nicaragua. Den där bilden man fick av honom inledningsvis är snabbt bortblåst.
Det intressanta med "Bananas!*" är att det är en svensk produktion. För regin står Fredrik Gertten som bara genom att göra filmen har dragit på sig hot och stämningar från Dole. Personligen kan jag inte se filmen som någon hatkampanj mot Dole, utan snarare belyser den det unika fall det faktiskt handlar om: arbetare i tredje världen mot ett stort amerikanskt företag.
Som film sett kan jag bara gradera den som godkänd. Dels känns filmen lite halv, vilket är ganska vanligt bland dokumentärer som bevakar något aktuellt, och dels känns det berättarmässigt som de haft för lite material att jobba med, speciellt historiskt sett. Jag tycker mig se samma filmsnuttar om och om igen.
I och för sig är detta en småsak för filmen är givetvis bra och högintressant, och debatten den väckt är välkommen och kommer sannolikt att hålla i sig ett tag.
EXTRAMATERIALET
Extramaterialet är intressant, speciellt den halvtimmeslånga intervju med Fredrik Gertten som gjordes i samband med att filmen visades samtidigt på Folkets bios salonger i Sverige. Efter visningen kunde alla följa ett samtal med Gertten, modererat av Orvar Säfström där intervjufrågorna kom via sms från tittarna.
Det blir en givande stund där Gertten förstås berättar mer om vad som hänt efter filmen när det gäller stämningen mot honom själv och huvudpersonerna i filmen. Roligt upplägg som även inkluderar ett kort framträdande av Nicaraguavänliga Mikael Wiehe.
I en helt annan kortfilm får vi sedan vara med om hur arbetet på ett bananplantage går till idag. En ganska intressant process som för mig ser ut att vara onödigt fysiskt krävande.
Filmens trailer finns också att se.
Det blir en givande stund där Gertten förstås berättar mer om vad som hänt efter filmen när det gäller stämningen mot honom själv och huvudpersonerna i filmen. Roligt upplägg som även inkluderar ett kort framträdande av Nicaraguavänliga Mikael Wiehe.
I en helt annan kortfilm får vi sedan vara med om hur arbetet på ett bananplantage går till idag. En ganska intressant process som för mig ser ut att vara onödigt fysiskt krävande.
Filmens trailer finns också att se.
TRE SAKER
1. Omslaget är som ni ser en fräsch klase bananer mot en vit bakgrund, men under detta pappfodral finns en klase ruttna bananer mot en svart bakgrund. Ganska talande symbolik.
2. Asterisken i titeln leder till en betydligt längre undertitel: "Peeling away the layers of the disturbing global politics of food, scientific choices and corporate responsibility set against the slippery backdrop of first versus third world dynamics."
3. I en sekvens ska juristteamet fira lite och en flaska ananasjuice från Dole tas fram ur en påse, vilket skapar en komisk effekt och givetvis uppmärksammas i sekvensen. Gertten tar även upp detta i intervjun.
2. Asterisken i titeln leder till en betydligt längre undertitel: "Peeling away the layers of the disturbing global politics of food, scientific choices and corporate responsibility set against the slippery backdrop of first versus third world dynamics."
3. I en sekvens ska juristteamet fira lite och en flaska ananasjuice från Dole tas fram ur en påse, vilket skapar en komisk effekt och givetvis uppmärksammas i sekvensen. Gertten tar även upp detta i intervjun.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA