Japanskt zombievansinne med extra blod
FILMENDe galna Sushi Typhoon fortsätter att producera filmer som balanserar mellan oseriöst skräp och ironiskt genomtänkta samhällskommentarer. En nagel i ögat i den japanska filmindustrin där de egentligen inte har någon plats, men ändå skaffat sig en fanskara som gillar deras extrema och lätt anarkistiska filmer. Tidigare på meritlistan är bland annat "Mutant Girls Squad" och "Alien vs. Ninja".
"Helldriver" är deras version av en zombiefilm, men som alltid ett steg längre. Det är blodfontäner, cyborgs, monster och en jäkla massa japanskt överspel och jobbiga karaktärer att irritera sig på. Det är även en mängd scener som är så sjukt knäppa att man inte kan låta bli att skratta högt.
Det är dock inte speciellt bra och med nästan två timmars speltid blir det dessvärre en plåga att ens ta sig igenom filmen. Jag fick göra det i tre sessioner.
En svart askdimma täcker halva Japan och de som andas in askan förvandlas till zombies med horn i pannan. Dimman är triggad av något utomjordiskt väsen och för att komma till bukt med problemet smäller japanerna upp en stor mur som förseglar det zombieinfekterade norr från det friska söder. Politikerna debatterar om zombierna är identitetslösa monster som måste dödas eller om de ska räknas som sjuka släktingar som ska botas. Samhället kollapsar, fattigdom, svält och korruption blir vardag.
Den unga skolflickan Kika (Yumiko Hara) ska bli räddningen. Hennes onda och vidriga mamma Rikka (Eihi Shiina) var den första som drabbades och är nu någon form av zombiedrottning. Fullt naturligt slet Rikka ut hjärtat på sin dotter, och Kika har nu ett artificiellt hjärta och är egentligen medicinskt och teknologiskt designad för att reda ut zombieinvasionen. Hon hamnar i ett gäng med andra driftiga zombieutplånare och får i direkt uppdrag att leta rätt på Rikka och mörda henne.
Filmen är tyvärr inte riktigt lika konkret som jag beskriver den ovan utan den är fylld av knäppa scener som ibland tenderar att vara så dåliga att de inte ens blir kul, men i andra stunder så dråpliga att de lockar till höga skratt. Lite Troma-aktigt på något sätt - eller egentligen klassisk splatter. Det jag ogillar mest är det eviga japanska överspelet där det skriks och gapas i all evighet. Det är många och långa "demoniska skratt" från de onda figurerna och bara en sådan liten detalj gör att filmen känns alldeles för lång för sitt eget bästa. Med lite vettig och nödvändig kill your darlings-trimning hade "Helldriver" kunnat bli mycket bättre. Nu är den mest anpassad för extrema fans av genren.
"Helldriver" är deras version av en zombiefilm, men som alltid ett steg längre. Det är blodfontäner, cyborgs, monster och en jäkla massa japanskt överspel och jobbiga karaktärer att irritera sig på. Det är även en mängd scener som är så sjukt knäppa att man inte kan låta bli att skratta högt.
Det är dock inte speciellt bra och med nästan två timmars speltid blir det dessvärre en plåga att ens ta sig igenom filmen. Jag fick göra det i tre sessioner.
En svart askdimma täcker halva Japan och de som andas in askan förvandlas till zombies med horn i pannan. Dimman är triggad av något utomjordiskt väsen och för att komma till bukt med problemet smäller japanerna upp en stor mur som förseglar det zombieinfekterade norr från det friska söder. Politikerna debatterar om zombierna är identitetslösa monster som måste dödas eller om de ska räknas som sjuka släktingar som ska botas. Samhället kollapsar, fattigdom, svält och korruption blir vardag.
Den unga skolflickan Kika (Yumiko Hara) ska bli räddningen. Hennes onda och vidriga mamma Rikka (Eihi Shiina) var den första som drabbades och är nu någon form av zombiedrottning. Fullt naturligt slet Rikka ut hjärtat på sin dotter, och Kika har nu ett artificiellt hjärta och är egentligen medicinskt och teknologiskt designad för att reda ut zombieinvasionen. Hon hamnar i ett gäng med andra driftiga zombieutplånare och får i direkt uppdrag att leta rätt på Rikka och mörda henne.
Filmen är tyvärr inte riktigt lika konkret som jag beskriver den ovan utan den är fylld av knäppa scener som ibland tenderar att vara så dåliga att de inte ens blir kul, men i andra stunder så dråpliga att de lockar till höga skratt. Lite Troma-aktigt på något sätt - eller egentligen klassisk splatter. Det jag ogillar mest är det eviga japanska överspelet där det skriks och gapas i all evighet. Det är många och långa "demoniska skratt" från de onda figurerna och bara en sådan liten detalj gör att filmen känns alldeles för lång för sitt eget bästa. Med lite vettig och nödvändig kill your darlings-trimning hade "Helldriver" kunnat bli mycket bättre. Nu är den mest anpassad för extrema fans av genren.
EXTRAMATERIALET
Det finns två relaterade kortfilmer som spinner vidare på några karaktärer i filmen. Ungefär mer av samma vara alltså. Den andra filmen om en invalidiserad flicka börjar bra och ganska seriöst, men ballar sedan ut ordentligt.
Vi får även ungefär 20 minuter från ett showcase i Tokyo där Sushi Typhoon visade upp fyra filmer – "Alien vs Ninja", "Helldriver", "Yakuza Weapon" och "Dead Ball". Personer från filmerna intervjuas och nivån är lite si så där, men mellan flamsvarven kommer det fram lite om deras tankar och ambitioner med filmerna.
"Bailout!" är ytterligare en relaterad kortfilm, men inte gjord av Sushi Typhoon och därefter i det närmaste 100 procent seriös. Vi får vara med om ett möte i en lägenhet när två män tar en paus hos två kvinnor på väg mot muren till norr. Ett skräckfyllt möte och den 20 minuter långa kortfilmen är helt klart bättre än "Helldriver".
En 45 minuter lång bakomfilm som täcker in hela inspelningen rundar av extramaterialet. Uppenbarligen har man haft roligt under inspelningen, och filmcrewet har blivit lika indränkta i blod som deras karaktärer.
Vi får även ungefär 20 minuter från ett showcase i Tokyo där Sushi Typhoon visade upp fyra filmer – "Alien vs Ninja", "Helldriver", "Yakuza Weapon" och "Dead Ball". Personer från filmerna intervjuas och nivån är lite si så där, men mellan flamsvarven kommer det fram lite om deras tankar och ambitioner med filmerna.
"Bailout!" är ytterligare en relaterad kortfilm, men inte gjord av Sushi Typhoon och därefter i det närmaste 100 procent seriös. Vi får vara med om ett möte i en lägenhet när två män tar en paus hos två kvinnor på väg mot muren till norr. Ett skräckfyllt möte och den 20 minuter långa kortfilmen är helt klart bättre än "Helldriver".
En 45 minuter lång bakomfilm som täcker in hela inspelningen rundar av extramaterialet. Uppenbarligen har man haft roligt under inspelningen, och filmcrewet har blivit lika indränkta i blod som deras karaktärer.
TRE SAKER
1. Efter 46 minuter kommer filmens förtexter. Måste vara något slags rekord.
2. Man kan ana en viss inspiration från Peter Jacksons splatterklassiker "Braindead". Tempot i filmen känns liknande och det finns även en sekvens med en zombiebaby som känns bekant.
3. Regissören Yoshihiro Nishimura förklarar i extramaterialet problemet med att skapa japanska zombies för enligt japansk tradition bränns alla kroppar och kan då inte återuppstå från de döda. Detta förklarar kanske den svarta askdimman och är i så fall en smart lösning på problemet.
2. Man kan ana en viss inspiration från Peter Jacksons splatterklassiker "Braindead". Tempot i filmen känns liknande och det finns även en sekvens med en zombiebaby som känns bekant.
3. Regissören Yoshihiro Nishimura förklarar i extramaterialet problemet med att skapa japanska zombies för enligt japansk tradition bränns alla kroppar och kan då inte återuppstå från de döda. Detta förklarar kanske den svarta askdimman och är i så fall en smart lösning på problemet.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA