Blodig komedi som fungerar hyfsat

Efter att ha fritagit gängledaren Tan från en fångtransport är ett gäng med samlad IQ på 100 på flykt från polisen. De tar över ett hus i en förort, där familjen precis välkomnat hem dottern Rina på semester från internatskolan. Det som inte gänget vet, och Rina precis fått veta, är att familjen gått över till en uråldrig Maoritradition och blivit kannibaler…

Film från Nya Zeeland når sällan våra breddgrader. Förutom Peter Jacksons produktioner kan jag nog bara minnas "Black Sheep" de senaste tio åren. Inte helt oväntat är även detta en skräckkomedi där blodet skvätter rikligt. Kul också att se Temuera Morrison ("Krigarens Själ", "Star Wars: Episode II" och "Episode III") i en helgalen roll som familjefadern som tar hårt på traditionerna.

Jag är lite kluven efter att ha sett filmen. Dels är den ganska rolig, men ibland faller det ganska platt och jag stör mig på onödiga saker som lesbiska sexscener och misslyckade försök att vara lite extra coola. Speciellt läskig är den förstås aldrig, men har du svårt för blod och kroppsdelar så kan det bli lite jobbigt. Drar man bara ner lite grann på förhoppningarna och bara vill roa sig lite i 90 minuter så fungerar det hyfsat, men det är inte en film jag kommer återkomma till.

Trailers och ett meningslöst bildspel med stillbilder ur filmen.

1. Filmen promotades med hjälp av 60-talslåten "Puka and Pakeha" som handlar om att koka gryta på puka (en sorts löv) och pakeha (vita nyzeeländare).

2. Regissören Danny Mulheron är nog kompis med Peter Jackson; han var med i "Meet The Feebles" där han både var med och skrev manus, och spelade rollen som Heidi The Hippo.

3. Att Nya Zeelands urinvånare Maori i gamla tider ätit människokött råder det ingen tvekan om. Dock åt man tydligen nästan uteslutande fiender man dödat i strid. De flesta föredrog kvinnor och barn, men vissa åt helst kött från män över 50 år.

HENRIK ANDERSSON (2014-01-05)