En rätt meningslös historia

Att som omslaget till filmen kalla "Sweatshop" för "alla splatterälskares våta dröm" är en överdrift så det heter duga. Visst, vi bjuds på splatter så det står härliga till, men lika mycket som vi får splatter förnekas vi handling. Den lilla handling som vi erbjuds är denna: Några punkare samlas i en övergiven lagerlokal för att ordna ett rejv. Väl på plats super de till så de glömmer allt vad kommande gäster heter och festar i stället loss själva allt vad de orkar. Mitt under denna sprit orgie dyker en man i svetsmask upp med en 100-kiloshammare (som han inte drar sig för att använda på punkarna) i släptåg.

Som ni ser är handlingen tunnare än utspätt vatten och det känns mest som om man velat göra filmen för att få så många splatterscener som möjligt. Folk krossas under hammaren på än det ena än det andra mer fantasifulla sättet och gillar man sådant får man sitt lystmäte tillgodosett för år framöver, men om man som jag gillar lite handling också (jag gillar för övrigt splatterfilmer för det mesta) så är "Sweatshop" helt värdelös.

Förutom att vi inte får några förklaringar till varför hammarmannen går lös på ungdomarna är de dessutom mer korkade än lovligt. Allt logiskt tänkande verkar ha runnit ur dem allt eftersom spriten rinner i dem. Och som om detta inte vore nog har filmskaparna slängt in några zombieliknande varelser som även de ger sig på ungdomarna. Vad eller vilka de är har jag ingen aning om tyvärr.

Nä, skippa "Sweatshop" och se något bättre istället. I stort sett allt duger faktiskt…

1. Idén till filmen kommer från något så oväntat som OS öppningsceremoni 2006 där en maskerad man svingar en för stor hammare. Vem hade kunnat gissa det?

2. Det finns tydligen en serietidning med titeln "Sweatshop: Hide ’N’ Shriek" där det avslöjas vad som hände med karaktären Ghost.