Frågan är om han gjorde han det?

"The Night of" är en intressant titel. Den säger inte så mycket och lämnar en hel del åt betraktaren att klura ut. Samma sak gäller miniserien som den givit namn åt. Vi får följa Nasir "Naz" Kahn när han "lånar" sin pappas taxi för att åka in till Manhattan och gå på fest. Han kör dock vilse och en för honom okänd kvinna hoppar in i taxin och ber honom köra henne till havet. Andrea som hon heter får nöja sig Hudsonfloden och väl där bjuder hon Naz på ett piller. Det ena leder till det andra och det hela slutar hemma hos henne. Andrea bjuder på mer droger och de två har sex. När Naz vaknar upp sitter han i köket och Andrea ligger knivmördad i sängen. Naz (som inte minns något efter att de haft sex) får panik och flyr. Han grips och det är nu serien drar igång. Vi får följa hur hans rättegång går och hur han överlever i häktet där han sitter i väntan på och under rättegången.

Jag gillar "The Night of". Den är rå, den är otrevlig och den känns hyfsat realistisk. Som tittare vet man inte om Naz är skyldig eller inte. Kanske vet han inte själv men om det är så att han är oskyldig sitter han verkligen illa till. Dessutom måste han överleva i fängelset. Han får lite hjälp men det är inte utan att det kostar att överleva. Naz gör det han måste men frågan är om han kan återvända till ett normalt liv om han frikänns. Eller om han ens vill återvända till sitt gamla liv...

Som hans advokat John Stone ser vi John Turturro och han är fantastisk. John är den typen av advokat som jagar uppdrag på polisstationen sena fredag- och lördagskvällar och får av en slump syn på Naz. Han har aldrig haft ett fall i den här storleksordningen och man kan lätt säga att han tagit sig vatten över huvudet. John är en intressant och komplicerad karaktär. Man har till exempel givit honom utslag på fötterna som gör att han måste gå i sandaler för jämnan vilket inte ger ett fördelaktigt intryck på en jury. En detalj som ger karaktären extra djup. John ger sig dock in i uppdraget och har den oerfarne Chandra Kapoor (Amaran Karan) till sin hjälp.

Jag gillar som sagt "The Night of". Åtta avsnitt får vi. Första är runt 75 minuter, sista drygt 90 minuter och de sex däremellan strax under 60 minuter. En lång miniserie med andra ord men den blir aldrig långtråkig eller seg. Jag gillar varje sekund och det enda man kanske kan ha lite åsikter om är hur fort Naz anpassar sig till fängelset. Han sitter där i ungefär fyra månader och det känns som han förändras fort men å andra sidan har jag aldrig varit i hans sits så kanske har jag fel. Hur som helst är det en riktigt bra miniserie.

1. James Gandolfini skulle först spela John men när han dog tog John Turturro över och jag tror faktiskt han gör rollen bättre än Gandolfini hade gjort.

2. Det pratas om en säsong två och även om det finns något att bygga vidare på hoppas jag man nöjer sig med den säsong man gjort. Jag har svårt att tro att en andra säsong kan bli lika bra.

3. Riz Ahmed är riktigt bra som Naz.