Brottslösande zombie med personlighet

Efter att ha utsatts för en attack förändras Livs (Rose McIver) liv ordentligt. Plötsligt är hennes huvudföda hjärnor och hennes personlighet ändras efter vems hjärna hon ätit. Hon är en zombie. I början av säsong 2 har de flesta tagit avstånd från henne av olika anledningar. Alla förutom kollegan Ravi (Rahul Kohli) och polisen Clive (Malcolm Goodwin). Tillsammans fortsätter de att lösa mord med hjälp av de syner som är en sideffekt av att äta någons hjärna.

Samtidigt försöker entreprenören Vaughn Du Clark utrota alla zombies för att väga upp det faktum att hans produkt varit med och skapat dem. Med på den listan står Liv och andra zombier som lever självständiga liv utan att skada någon. Uppdraget ges till Livs före detta fästman Major (Robert Buckley) som går med på att göra det endast för att hålla Liv vid liv. I stället för att döda zombierna fryser han ned dem i väntan på att ett motgift ska skapas. Medan han har Du Clark i hälarna kommer även FBI till stan för att lösa de mystiska försvinnandena han skapat. Att hålla sitt yrke hemligt blir allt svårare ju längre in i säsongen vi kommer.

Säsong 2 har många trådar i luften, vilket stundtals känns lite för mycket. När detta balanseras på ett bra sätt och dessa vävs samman är det dock svårt att sluta titta. Det som skiljer "iZombie" från andra zombieserier som exempelvis "The Walking Dead" är att detta i första hand är en polisserie som fokuserar på att lösa brott. Trots alla andra spår som kommer igen avsnitt efter avsnitt är det ändå varje nytt fall och varje ny personlighet Liv får som är det roligaste att se. Det är det som ger varje avsnitt sin karaktär.

Något annat som gör säsong 2 intressant är att vi får se djupare inblick i Livs personliga relationer. Plötsligt behöver inte Liv ljuga så fort hon träffar Major, vilket gör att dynamiken mellan dem blir en helt annan. Samma sak gäller Livs bästa vän Peyton (Aly Michalka). Detta gör att nya saker kan utforskas i Livs liv som zombie och serien står aldrig still. Det enda jag kan sakna är att vi aldrig får se Liv kämpa för sin bror och mamma. När de säger åt henne att lämna dem ifred så gör hon det. Jag skulle önska att detta är något som tas upp igen till nästa säsong.

"iZombie" är helt klart en serie man kan streckkolla på en helg med dåligt väder. Den är både spännande och uppiggande. Vill man inte äga den på DVD finns de första 2 säsongerna på Netflix.

Extramaterialet ger inte särskilt mycket. Vid en del avsnitt kan man kolla på bortklippta scener, men de skapar inget större mervärde. Dessutom finns ett klipp från Comic Con där skådespelarna och skaparna svarar på frågor. Denna panel var dock innan de börjat spela in säsong 2 och blir ganska tråkigt att titta på när man redan sett hela säsongen.

1. En ny karaktär presenteras i säsong 2, nämligen FBI-agenten Dale Bozzio (Jessica Harmon). Namnet kommer från rocksångerskan med samma namn som grundade gruppen Missing Persons. I serien jobbar Bozzio med att just leta efter försvunna personer.

2. Liv använder ganska ofta referenser till Liz Lemon från "30 Rock". Bland annat säger hon ibland saker som "blorg" och "Good God Lemon".

3. Titellåten fastnade skaparen Rob Thomas för innan han fått frågan att göra denna serie. Han var då besluten att använda den i en serie någon gång och tyckte den passade perfekt för "iZombie".

EMMA ÅKERLIND (2017-04-21)