Smårörig buddy cop-action i fantasyskrud

Man kan lugnt säga att "Bright" är en av Netflix största filmsatsningar hittills. Trailers till filmen har till och med visats på bio i Sverige och det känns som något som inte hör till vanligheterna. Med en budget på 90 miljoner dollar är det också den dyraste film Netflix producerat. Och det märks - filmen känns som vilken storfilm från Hollywood som helst.

Grundidén är fiffigt smart: Vi är i en modern värld där det utöver människor existerar de klassiska fantasyraserna - orcher, alver, féer, kentaurer, dvärgar och till och med drakar. Framför allt orcher som rankas som riktigt avskum. Alla utom möjligen Nick Jakoby (Joel Edgerton) som är den första orchen som blivit polis. Han är stolt, men ganska osäker och i allra högsta grad inte accepterad av sina kollegor. Alla vet vad orcherna har för historisk bakgrund och alla tror att Jakoby när som helst ska visa sitt "sanna jag" och låta ondskan ta över. Till och med hans närmaste kollega Daryl Ward (Will Smith) skulle helst vilja ha en annan partner, speciellt eftersom Jakoby slarvade på jobbet vilket slutade med att en annan orch sköt Ward i bröstet. Han är nu tillbaka efter ett par månaders sjukfrånvaro, och givetvis ännu mindre glad i sin kollega.

Ward och Jakoby ska dock snabbt bli väldigt tajta när de ramlar in i en magisk situation där de hittar en ung alv, Tikka (Lucy Fry), som har en trollstav. Det är bara speciellt utvalda, så kallade brighter som kan hantera en trollstav. I andras händer blir den livsfarlig - speciellt för den som tar i den. Tikka behöver deras hjälp, men snabbt blir alla intresserade av polisparet och deras trollstav - andra poliser, kriminella, orcher och inte minst trollstavens ägarinna, alven Leilah (Noomi Rapace) som tillhör den falang av omvända alver, Inferni, som dyrkar Mörkrets herre och givetvis inte har några trevliga planer.

Det är förstås kul att se Noomi Rapace i en sådan här typ av roll. Hon är karismatisk som ond alv och är inblandad i några av filmens mest mörka och spektakulära sekvenser.

Filmen är regisserad av David Ayer som närmast kommer från "Suicide Squad" men som tidigare gjort polisfilmer som "Training Day" och "End of Watch" och "Bright" är delvis en fortsättning på det spåret. Det är också en social kommentar eftersom det är väldigt lätt att ersätta Jakobys minoritetssituation med en annan. Detta i kombination med det udda fantasyinslaget ger förstås en minst sagt annorlunda actionfilm.

Men det håller inte riktigt hela vägen. Idén och upplägget går hem hos mig, men däremot är själva storyn inte överdrivet intressant. Kritiken mot filmen har varit ganska hård, där vissa menar att "Bright" varken klarar av polisdramat, den sociala kommentaren eller fantasyinslaget. Det är lite väl tufft kanske, men det är lite rörigt och emellanåt fånigt, och kanske hade hade "Bright" fungerat bättre i ett serieformat där de olika inslagen fått lite tid att andas. Mytologin kring de olika raserna, de historiska händelserna och den unika magin i världen, får möjligen inte riktigt den tid de behöver för att bli en naturlig del i filmen.

Men "Bright" blir ändå en kul stund, och det räckte den här gången.

1. Filmen är skriven av Max Landis ("Cronicle", "Dirk Gently's Holistic Detective Agency" med mera), son till John Landis ("The Blues Brothers" med mera).

2. En uppföljare är beställd, vilket gör "Bright" till den första originalfilmen från Netflix som får en sådan.