Dags att sätta ett bäst före-datum nu?

I säsong sex av "Orange is the New Black" får vi se upplösningen och följderna av det upplopp som skedde i säsong fem. Taystee åtalas för mord och hamnar med de andra i isoleringscell. Efter ett antal försök att få fram vad som hände bestämmer sig MCC för att några ska straffas och få längre straff och därefter placeras ut på avdelningar i deras högsäkerhetsfängelse . Kärngänget från tidigare säsonger sprids ut och hamnar med andra karaktärer som vi tidigare inte sett. Bland de nya vi ser är systrarna Carol och Barbara Denning som sitter inne för att ha mördat sin lillasyster. Nu hatar de varandra och styr varsin avdelning men järnhand. Majoriteten av deras tid går ut på att fundera ut hur de ska lyckas ha ihjäl varandra.

Seriens huvudperson, eller rättare sagt hon var huvudpersonen från början, Piper Chapman försvinner lite in i bakgrunden den här säsongen. Hon finns där och det handlar en hel del om henne men hon känns ganska ointressant. Det händer mer intressanta saker med de andra karaktärerna. Chapman gullar mest med sin flickvän Alex samtidigt som hon bråkar lite men den nya tuffa tjejen Madison.

Jag tycker serien flyter på bra och den är fortfarande intressant och håller bra kvalitet. Dock så börjar den kännas lite för överdriven. Från början var det ju en verklig berättelse om hur Chapman hamnade i fängelse men nu blir det lite parodi på sig själv. Det är mer en komedi än drama även om det finns allvarliga stunder och händelser också. Men serien fungerar och det är upplagt för ytterligare säsonger även om jag tycker man borde sätta ett slutdatum för den nu. Det känns som om man börjar få slut på bra historier att berätta. Jag tycker man borde ta tillfället i akt att avsluta som man vill och inte riskera att bli nedlagda mitt mellan två säsonger.

1. Säsongen rullar på och det känns efter att man sett den som om det inte hänt så mycket…

2. Det är kul att man hittar sätt att få med karaktärer som Aleida Diaz och Joe Caputo fast de inte riktigt tillhör fängelset längre.

3. En av de saker som känns överdrivna är vakterna.