Bättre än omslagets torftiga beskrivning

"En hitman blir själv måltavla efter att han har vägrat göra ett jobb åt en kriminell organisation." Hur många filmer har man inte sett som sammanfattats på det viset, speciellt under de senaste tio åren? I det här fallet är det inte enbart en sammanfattning utan den baksidestext som erbjuds i sin helhet. Ska det locka folk till att se filmen? Med ett litet viktigt tillägg hade texten blivit lite mer lockande. Hur känns "En hitman med ett sviktande minne blir själv måltavla efter att han har vägrat göra ett jobb åt en kriminell organisation."?

Hitmannen är förstås Liam Neeson i sin fjärde eller femte actionroll sedan han i samband med "Cold Pursuit" (2019) sa att han gjort sin sista actionroll (sviktande minne var det, ja...). Har man lite koll på Neesons filmproduktion denna sidan millennieskiftet vet man att han påfallande ofta gör ungefär samma typer av roller. Enstöringar som agenter, lönnmördare, ex-militärer eller bara vanlisar som är överdjävliga på att hantera vapen och mördar folk i parti och minut på uppdrag eller på grund av hämnd. Det är lite tjatigt att Neeson i den här punkten av karriären blivit synonym med den typen av roller.

Men som redan beskrivet: Neeson är hitman och när han allt oftare börjar inse att hans minne inte är vad det har varit (alzheimer ligger i släkten) beslutar han sig för att dra sig tillbaka. Men det är det förstås inte tal om, och han får ett uppdrag i El Paso, Texas där två lönnmord ska utföras. Det går bra tills han inser att måltavla två är ett barn och även om han har gjort moraliskt tveksamma saker han han ändå en gräns. Och den går vid barn.

Parallellt har vi sett hur FBI med agent Vincent Serra (Guy Pearce) i spetsen utrett en traffickinghärva där ovan nämnda barn är en tonårsflicka som är både offer och vittne i härvan och därför hålls i hemligt förvar. Neesons karaktär har gjort klart för sin uppdragsgivare att han inte tänker döda barn och om någon annan har ihjäl flickan kommer han att hämnas. Det är förstås exakt vad som händer och han blir på ett sätt en måltavla, men framförallt en hänsynslös hämndmaskin som hela tiden ligger steget före FBI. Samtidigt har han kommit över bevis som pekar ut prominenta personer som de riktiga bovarna som han förser FBI med, vilket gör att Serras jobb blir komplicerat. Han jagar en mördare som vill väl på något sätt.

Även om filmen beskrivs torftigt på omslaget är den betydligt bättre. Samtidigt kan man inte komma bort från känslan av att man sett den här filmen tidigare, vilket man faktiskt kan ha gjort eftersom det är en amerikansk remake av en belgisk actionthriller från 2003. Men det är inte bara det, helt grundidén är gjord femtioelva gånger tidigare och säkert några gånger med Neeson i huvudrollen.

Eller kanske inte, min poäng är hur som helst att det är svårt att hetsa upp sig över "Memory" av flera anledningar.

1. Den belgiska originalfilmen har som svensk titel "Mördare utan minne".

2. För att minnas viktiga saker gör Neesons karaktär anteckningar på sig själv, vilket är ungefär vad Guy Pearce gjorde i "Memento" (2000) där hans karaktär led av minnesförlust.

3. Filmen är regisserad av Martin Campbell som bland annat har några Bondfilmer på cv:t. Hans senaste film innan "Memory" var "The Hitman's Apprentice" så han verkar hålla sig inom ett visst tema just nu i alla fall.

ANDERS JAKOBSON (2022-08-22)