Skruvad och lyckad actionkomedi

Det finns poliser som tar i och löser brott på de mest spektakulära vis, och så finns det "de andra killarna". Dessa killar är i detta fall Allen (Will Ferrell) och Terry (Mark Wahlberg) som sitter som fastlimmade vid sina skrivbord. Allen har ingenting emot det, han sitter gärna och nynnar lite framför datorn och skriver in de rapporter som supersnutarna Highsmith (Samuel L. Jackson) och Danson (Dwayne Johnson) inte orkar skriva, men Terry som hamnat på sin plats efter att ha lossat sitt tjänstevapen vid ett synnerligen dåligt tillfälle är frustrerad och irriterad. Han känner sig inte alls som en riktig polis, medan Allen som sagt är fullt nöjd över situationen.

När Highsmith och Danson hastigt och lustigt försvinner ur historien — på ett minst sagt oväntat sätt — ser Terry chansen. Nu ska de bli riktiga poliser. Men de har inget förtroende från kapten Gene (Michael Keaton) eller sina övriga kollegor som mest bara narras och de få situationer de hamnar i går käpprätt åt skogen. Allen har dock hittat ett ekobrott som han vill ta vidare där finansmannen David Ershon (Steve Coogan) verkar vara inblandad i något skumt, och ju mer de rotar i det, ju farligare blir det och de udda paret får äntligen vara riktiga poliser, på sitt eget speciella sätt.

Det här är den andra buddy cop actionkomedin på ganska kort tid där den första var Kevin Smiths "Cop Out" och om den filmen var lite som en modern "Snuten i Hollywood", så får jag mer av en "Fletch"-känsla av "The Other Guys". Humorn och skämten är skönt skruvade och sjuka så att de precis hamnar på rätt sida och aldrig faller över till "Police Squad!"/"Nakna Pistolen"-flams. Jag gillar det väldigt mycket och skrattar ordentligt.

Vad som är extra bra är att filmen känns väldigt genomarbetad där många detaljer och skämt har en betydelse i det långa loppet. Samtidigt har man skrivit många bra karaktärer, speciellt våra huvudpersoner som egentligen inte alls känner varandra förrän de börjar hamna ute på gatorna. Det är först då de kommer varandra in på livet och hittar olika och oväntade egenskaper.

Som actionkomedi är filmen snudd på lysande. Rolig, underhållande och med en lite originell känsla, trots att den här typen av filmer har gjorts många gånger tidigare.

Vad gör man om man vill göra kommentarspåret originellt? Jo, man samlar ihop sina mammor och låter de prata i stället! Alltså får vi höra Will Ferrells, regissören Adam McKays och manusförfattaren Chris Henchys mammor kommentera filmen. Minst sagt udda.

I övrigt utlovar omslaget "över 100 minuter galet/hysteriskt roligt bonusmaterial". En sanning med modifikation. Över 100 minuter? Ja. Galet/hysteriskt roligt? Nej. Utöver alternativa repliker, alternativa actionscener, borttagna scener, improvisationer och bloopers är det ett myller av småklipp som tyvärr inte är speciellt roliga eller intressanta att se. Man får inte mycket behållning av dessa 100 minuter. Uttrycket "Mycket väsen för ingenting" gör sig påmint.

Tur att filmen är bra, och här har man även möjligheten att välja en förlängd version som är ungefär 10 minuter längre än bioversionen.

1. Under eftertexterna får vi en hel del hårdfakta om ekobrott och om skillnaden mellan VD:s och vanliga anställda.

2. Efter eftertexterna kommer en extra scen, med en svåröversatt vits på engelska som man kan öva in och dra för någon engelskspråkig.

3. I filmen finns en scen som i alla fall jag undrar hur 17 de gjorde. Det är när Allen och Terry festar till det rejält. Scenen är utformad som ett antal stillbilder som kameran rör sig i, och jag kan inte helt greppa hur de har gjorts och man får inget svar till detta bland extramaterialet.

ANDERS JAKOBSON (2011-03-17)