Underhåller någorlunda för stunden

Möjligen är det en ninja-revival på gång. På senare tid har det gjorts ett par filmer, med varierande resultat, och man kan ju alltid hoppas på att det blir fler och bättre. Ninjor är ju som bekant hur grymma som helst, och det är i princip bara Chuck Norris som kan överlista en ninja.

Den enkelt betitlade "Ninja" kör med en beprövad story utan överraskningar. Den föräldralöse vitingen Casey tränar ninjitsu hos Sensei där den japanska eleven Masazuka förstås har sitt öga på att vara bäst, efterträda Sensei och bli den nya ägaren av mycket värdefulla klenoder: Sensei är beskyddaren av ninjaklanen Kogas legendariska vapensamling. Givetvis är Casey en mycket mer ödmjuk och framgångsrik ninja, och Masazukas svartsjuka växer. När Casey dessutom får mer respons från tjejen Namiko får Masazuka ett vredesutbrott och blir utsparkad från dojon.

Än mer icke oväntat återkommer Masazuka förstås senare som bitter gangsta och försöker stjäla Kogavapnen. Sensei har dock gått händelserna i förväg, och skickat Casey och Namiko till USA för att omplacera vapnen. Masazuko tar kål på Sensei och åker efter.

Som synes en välanvänd och förutsägbar handling, och det ni egentligen vill veta här är om det är bra action. Fläckvis är det några snygga klipp och man håller en tidstypisk stil med snabba klipp och slowmotionsparkar, men i allmänhet är det som väntat ganska låg kvalité på skådespeleriet. Större delen av filmen rullar dock förbi utan att störa och underhåller någorlunda för stunden.

1. Karaktären Sensei heter bara Sensei. Allvarligt, han har inte ett riktigt namn.

2. Otroligt att det gick ända till 2009 innan någon gjorde en film enkelt betitlad "Ninja", med tanke på att man för länge sen gjort "Shogun", "Kung fu", "Samurai", "Swordsman", "Shaolin Monk" och så vidare.

3. Det fiktiva kriget mellan ninjor och pirater har rasat under många år. Det finns websiter tillägnade båda sidorna, mest noterbart "Real Ultimate Power" som berättar om ninjornas suveränitet. Det finns flera spel i ämnet. Bland fanns annat en populär app till Facebook, och senast släpptes "Angry Birds"-kopian "Pirates vs Ninjas vs Zombies vs Pandas". Personligen hejar jag givetvis på ninjorna

HENRIK ANDERSSON (2010-12-30)