Annorlunda och konstig men inte dålig
FILMENInledningen på filmen är jobbig värre. En affärsuppgörelse som slutar med näsblod korsklipps stressigt med dubbla lager text och jobbiga ljud och jag funderar på om denna Peter Greenaway-signerade film från 1999 ska bli en plåga att ta sig igenom. Men inledningen är bara inledningen och resten av filmen är mer normal. Eller… "normal" är kanske ett dumt ordval på alla sätt och vis. Det finns inte mycket med "8½ Women" som är normalt. Varken innehållet eller formen, men lika jobbigt som i inledningen blir det inte.
Filmen går ut på att affärmannen Philip Emmenthal (John Standing) finner tröst hos sonen Storey (Matthew Delamere) efter att Philips fru dött. Affärsmannen känner sig ensam och olycklig och sonen lindrar genom att diskutera sex med pappan. Olämpligt eller inte - det hela leder till att paret ser till att fylla sin gigantiska herrgård med kvinnor - åtta och en halv för att vara exakt - som de lever ut sina fantasier med.
Ett ganska märkligt ämne för en film och far och son får en mycket intim och underlig relation som visserligen gör dem gott, men som känns väldigt märklig och annorlunda. I kombination med minst lika märklig och annorlunda dialog blir "8½ Women" en tämligen originell historia. Greenaway blandar upp narrativet - som till större delen utspelar sig i Genève och Kyoto - med snabba klipp som ibland är ovidkommande, men ofta passar in i handlingen fast ändå inte riktigt. Oerhört svårt att beskriva och jag kan inte minnas att jag sett något liknande tidigare.
Som filmupplevelse är "8½ Women" helt klart något annorlunda och konstigt, men inte på ett dåligt sätt. Jag får en ganska förvirrad känsla av filmen. Jag gillar den, fast kanske mest för det udda formatet som trots sin avighet har ett fint flyt genom hela historien, än för historien i sig.
Filmen går ut på att affärmannen Philip Emmenthal (John Standing) finner tröst hos sonen Storey (Matthew Delamere) efter att Philips fru dött. Affärsmannen känner sig ensam och olycklig och sonen lindrar genom att diskutera sex med pappan. Olämpligt eller inte - det hela leder till att paret ser till att fylla sin gigantiska herrgård med kvinnor - åtta och en halv för att vara exakt - som de lever ut sina fantasier med.
Ett ganska märkligt ämne för en film och far och son får en mycket intim och underlig relation som visserligen gör dem gott, men som känns väldigt märklig och annorlunda. I kombination med minst lika märklig och annorlunda dialog blir "8½ Women" en tämligen originell historia. Greenaway blandar upp narrativet - som till större delen utspelar sig i Genève och Kyoto - med snabba klipp som ibland är ovidkommande, men ofta passar in i handlingen fast ändå inte riktigt. Oerhört svårt att beskriva och jag kan inte minnas att jag sett något liknande tidigare.
Som filmupplevelse är "8½ Women" helt klart något annorlunda och konstigt, men inte på ett dåligt sätt. Jag får en ganska förvirrad känsla av filmen. Jag gillar den, fast kanske mest för det udda formatet som trots sin avighet har ett fint flyt genom hela historien, än för historien i sig.
EXTRAMATERIALET
Ingenting.
TRE SAKER
1. Den här filmen innehåller duktigt med full frontal nudity av det manliga slaget.
2. Bland de åtta och en halv kvinnorna återfinns bland annat Toni Collette, Amanda Plummer och Polly Walker som även de får blotta sig framför kameran.
3. En gris hamnar också bland kvinnorna på herrgården. Inget konstigt med det.
2. Bland de åtta och en halv kvinnorna återfinns bland annat Toni Collette, Amanda Plummer och Polly Walker som även de får blotta sig framför kameran.
3. En gris hamnar också bland kvinnorna på herrgården. Inget konstigt med det.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA