Tillbaka i New York

I den andra säsongen av "På spaning i New York" händer det massor både vad gäller själva handlingen och karaktärerna. John Kelly (spelad av David Caruso) och Janice Licalsi (spelad av Amy Brenneman) försvinner båda ur serien. Janice hamnar i fängelse för mordet på maffiabossen och John säger upp sig för att slippa hamna bakom ett skrivbord. Han nämns senare i säsongen och då är han utomlands så exakt vad som hände honom vet vi inte. I verkligheten försvann John för att David Caruso fått storhetsvansinne och krävt ofantliga summor i lön. När han inte fick detta sa han upp sig och skrevs ut ur serien. När sen John väl var borta fanns det inte mycket för Janice att hänga kvar vid heller så även hon försvinner.

I avsnitt fem kommer så Johns (som är med i de fyra första avsnitten) ersättare i form av Bobby Simone. Han spelas av Jimmy Smits och om förhållandet mellan John och Andy Sipowicz var mer att Andy var Johns Sidekick så är Andy och Bobby mer jämlika och mer synkade. Visserligen har Andy otroliga problem med att acceptera Bobby men när han väl gör det blir de ett tight team som fungerar riktigt bra. Så även om förändringarna fick väldigt mycket kritik när de skedde 1994 kan jag bara konstatera att det fungerar och det fungerar mycket bra. Senare i säsongen (de fyra sista avsnitten) kommer även Diane Russell (spelad av Kim Delaney) in i serien. Först som inlånad undercover-agent men sedan som en i teamet och i och med det skapas en treenighet som kommer att stå sig under en lång tid. Andy, Bobby och Diane kommer att vara med oss under många säsonger.

I övrigt får vi se en ny sida av Greg Medavoy, en rätt otrevlig sida. Han, ska det visa sig, är rätt svartsjuk och det drabbar hans förhållande med receptionisten Donna rätt hårt. Hon försvinner i några avsnitt och vi får en första smak av John Irvin som efter några gästinhopp här i säsong två återkommer för flera säsonger längre fram.

Andy och Sylvia planerar sitt bröllop, Bobby och Diane inleder ett förhållande, Andy misstänker att Diane har alkoholproblem och Arthur Fancy får en son. Detta och mycket mer händer under säsongen och den flyter på väldigt smidigt. De 22 avsnitten fungerar alla riktigt bra och säsongen känns hela tiden fräsch. Och det är som sagt nu seriens kärna för många kommande säsonger satts, ett vinnande team har skapats.

En nästan en timme lång dokumentär (inspelad 2003) där skådespelarna kommenterar alla avsnitten. Här är det också väldigt klart att Steven Bochco inte har mycket till övers för David Caruso och hans sätt att lämna serien. Förutom detta får vi även en dokumentär om Andy och Sylvias bröllop och en om musiken till TV-serien. Vi får se hur man gått från manus till färdig scen samt höra kommentarspår till några av avsnitten. Mycket och bra bonusmaterial alltså.

1. Kim Delaney är bara gäst den här säsongen.

2. James Martinez hamnar lite i skymundan den här säsongen, även om han syns lite ibland.

3. Vi får även Adrienne Lesniak (spelad av Justine Miceli) som ny i teamet här. Jag nämnde henne inte i själva recensionen för att jag i ärlighetens namn glömde henne. Hon har alltså inte en jättestor roll…än.

HANS-ÅKE LILJA (2006-01-18)