Ray Donovans omöjliga uppdrag

I den andra säsongen om Ray Donovan fortsätter han hjälpa kändisar som råkat i trubbel. Framförallt jobbar han åt Goodman/Drexlers kunder men den här gången har han ett omöjligt uppdrag: sin familj. Här håller allt på att falla samman. Frun har tröttnat på att sitta och vänta på Ray när han är ute och räddar alla andra och dessutom har andra kvinnor vid sidan av. Hon bestämmer sig för att leva sitt liv på ett nytt sätt. Dottern har förälskat sig i en ung rappare som enligt Ray är allt annat än gott sällskap. Sonen flyter mest med och vill umgås med farfar Mickey.

Som vanligt är Ray duktig på vad han gör och rent professionellt finns det inget han inte klarar av. Han försvarar folk som behöver det. Han räddar folk som behöver det. Han skrämmer bort folk som behöver skrämmas bort och han går ibland längre… om det behövs. Men som sagt har han det svårare på hemmaplan. Han har så mycket utöver familjen att han får svårt att hinna med det som händer hemma, vilket han får betala för.

Liev Schreiber är perfekt som Ray. Han är hård när han behöver men kan även vara förvirrad och sårbara när det behövs. Här har vi verkligen en perfekt casting. Även Paula Malcomson är perfekt som Abby. När det gäller övriga skådisar i framträdande roller gör Eddie Marsan och Dash Mihok rollerna som Rays bröder Terry och Bunchy minst lika bra som Liev gör Ray. Även Jon Voight fortsätter att vara underbara som Mickey. Han går från att vara hotfull till att vara larvigt kär i kvinnan han inte kommer få och allt däremellan och hela tiden är han trovärdig.

Men man får inte glömma Steven Bauer och Katherine Moennig i rollerna som Avi och Lena, Rays närmaste män (eller i Lenas fall kvinna). De gör allt för Ray, vad han än ber om. De tar stryk för att de försöker hjälpa honom när han inte alltid själv vet vad som är bäst. De finns där för honom och utan dem skulle Ray inte klara sig. De är kanon och jag törs påstå att serien inte vore vad den är om inte de två var med. Det vill säga riktigt bra!

Fyra kortare filmer får vi. En handlar om musiken i serien och en om hur det var att filma säsongen. Vi får en där Liev pratar om Ray och en där Jon pratar om Mickey. Vi får även chansen att ta en quiz om vem som sagt vad i serien. Lite lagom bra men inget man kommer minnas i längden.

1. Jag trodde Mickey skulle försvinna efter säsong 1 men jag är väldigt glad att han är kvar.

2. Sonen Conor känns rätt anonym även om han under vissa delar av säsongen får glänsa. Som till exempel när han sitter hemma hos Mickeys granne och röker på.

3. Elliot Gould är riktigt bra som Rays arbetsgivare Ezra Goodman.