Slutet som är början något nytt

Många av de som, likt jag, sett första säsongen av "Narcos" har säkert Googlat på Pablo för att se hur han såg ut i verkligheten och hur väl hans öde stämmer överens med det vi sett i säsong ett. Så, därför tänker jag skriva en recension som faktiskt har spoilers för säsong två. Så anse er härmed varnade.

När säsongen inleds är Pablo i fullt krig med regeringen som vägrar gå med på något annat än att han ger upp. Pablo har dock inga planer på att göra det. Han ser sig som kungen av Colombia och som sådan ger man helt enkelt inte upp. I stället sätter han hårt mot hårt och ett i det närmsta fullskaligt krig utbryter. Här är dock Pablos första riktigt stora misstag. I och med att många oskyldiga faller offer för hans bomber med börjar folk se honom mer som en mördare än som en frälsare. Hans konkurrenter är inte sena att utnyttja läget och skapar sin egen milis som har som uppdrag att döda alla som har något med Pablo att göra.

Allt detta leder till slut fram till att Pablo skickar familjen utomlands (något som går sådär) och själv går under jorden. Nästa stora misstag han gör är att han kommunicerar med sin fru via komradio som polisen kan avlyssna och på så vis hitta honom. Säsongen slutar med att Pablo skjuts ner som en hund uppe på ett hustak.

Det som gör "Narcos" så bra är att det känns realistisk. Det känns som om man berättar historien som den skedde. Naturligtvis har vissa saker dramatiserats (det står till och med i början av varje avsnitt) men det känns ändå trovärdigt. Dessutom har man lyckats få till det så man sympatiserar med Pablo, mannen som mördade med en axelryckning. Som inte hade några som helst problem med att spränga apotek och alla som råkade befinna sig i dess närhet. Honom känner man för. Serien visar att det trots allt fanns en man som älskade sin fru och sina barn, sin mor och sitt land bakom den blodiga fasaden. En man som innerst inne faktiskt trodde att han gjorde något bra.

Frågan är nu vad säsong tre och fyra som vi redan nu vet kommer ska handla om. Vi fick en liten hint i slutet om att Pena ska ge sig efter Pablos konkurrenter som nu sköter om knarksmugglingen i Colombia. Kanske går man vidare med en helt fiktiv historia nu när man satt upp miljö och karaktärer under två säsonger. Kanske blir det så, kanske blir det något helt annat. Klart är dock att jag ser fram emot de två kommande säsongerna.

1. Jag gillar hur vi får se riktiga bilder blandade med serien. Vissa scener är i det närmsta identiska med de riktiga scenerna vi får se.

2. De riktiga förlagorna till seriens två DEA-agenter, Pena och Murphy, syns skåla i slutscenerna i sista avsnittet.

3. Med reservation för hur nästa säsong blir måste jag erkänna att det var modigt att ta livet av Pablo. Han är stor del av den här serien och det måste ha varit frestande att dra ut på det i två säsonger till.

HANS-ÅKE LILJA (2016-09-16)