Finalen är värd den ihåliga resan dit
FILMENEn liten familj tvingas lämna sitt hem efter en jordbävning och får genom en kontakt i det lokala teatersällskapet tag i en ny lägenhet att flytta in i. Allt verkar gå sin gilla gång tills frun i familjen en dag attackeras i duschen av en okänd angripare. Efter det blir mannen i familjen gradvis allt mer besatt av att hitta förövaren, allt medan hans hustru bara vill gå vidare.
Med det upplägget kan man låta filmen gå åt såväl thriller- som dramahållet. Det finns hur många vinklar och vrår som helst att utforska, men i stället är det som att filmen inte riktigt kan bestämma sig och står och stampar på stället. Just när det verkar som att filmen håller på att slå över till thrillerspåret så återvänder den till att utforska karaktärsdramat. Jag vet aldrig vilken väg den ska ta och även om det i sig håller intresset uppe så blir det av fel anledning, för i slutänden tar den sig ingenstans.
Det där karaktärsdramat går sällan djupt och thrillerimpulserna blir aldrig annat än just impulser och under tiden väntar jag bara på att filmen ska hitta en nerv, hitta sin själ. Filmens final är dock värd sin väntan, ett par oväntade vändningar säkerställer det. Synd bara att karaktärsbyggandet är för ihåligt för att ge en bättre resa till den där finalen.
Med det upplägget kan man låta filmen gå åt såväl thriller- som dramahållet. Det finns hur många vinklar och vrår som helst att utforska, men i stället är det som att filmen inte riktigt kan bestämma sig och står och stampar på stället. Just när det verkar som att filmen håller på att slå över till thrillerspåret så återvänder den till att utforska karaktärsdramat. Jag vet aldrig vilken väg den ska ta och även om det i sig håller intresset uppe så blir det av fel anledning, för i slutänden tar den sig ingenstans.
Det där karaktärsdramat går sällan djupt och thrillerimpulserna blir aldrig annat än just impulser och under tiden väntar jag bara på att filmen ska hitta en nerv, hitta sin själ. Filmens final är dock värd sin väntan, ett par oväntade vändningar säkerställer det. Synd bara att karaktärsbyggandet är för ihåligt för att ge en bättre resa till den där finalen.
EXTRAMATERIALET
Några trailers för andra filmer bara. Jag tycker alltid att det är trist när filmer som vunnit prestigefulla priser inte får något extramaterial. En intervju med regissören hade inte suttit fel här.
TRE SAKER
1. Regissör Farhadi blev tydligen så till sig över manuset att han beslöt sig för att skjuta upp sitt pågående projekt i Spanien med Penelope Cruz och Javier Bardem för att åka hem till Iran och sätta igång med den här filmen.
2. Filmen slog rekordet i Iran över mest inspelade pengar på en premiärhelg. Till slut blev den den tredje mest inkomstbringande filmen i Iran någonsin.
3. Smått imponerande att detta är den fjärde av regissör Farhadis åtta filmer som kvalificerat sig som Irans bidrag till Oscarsgalan. "The Salesman" är hans andra vinst och endast Ingmar Bergman, Federico Fellini samt Carlos Saura har vunnit två eller fler.
2. Filmen slog rekordet i Iran över mest inspelade pengar på en premiärhelg. Till slut blev den den tredje mest inkomstbringande filmen i Iran någonsin.
3. Smått imponerande att detta är den fjärde av regissör Farhadis åtta filmer som kvalificerat sig som Irans bidrag till Oscarsgalan. "The Salesman" är hans andra vinst och endast Ingmar Bergman, Federico Fellini samt Carlos Saura har vunnit två eller fler.
THOMAS HELSING (2017-09-07)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA