Ytterligare en välskriven omgång tv-drama

När den första säsongen av "Big Little Lies" kom var det en adaption av en bok med samma namn skriven av Liane Moriarty och ett perfekt tv-drama i sju avsnitt. Jag var fullt nöjd med en tajt och välskriven - och inte minst välspelad - miniserie. Men succén var för stor och det blev en andra säsong. Tack och lov är Liane Moriarty involverad i den andra säsongens story vilket gör att samma grundton behålls över de sju nya avsnitten, som precis som sist har David E. Kelley som manusförfattare men med Andrea Arnold som ny regissör.

Säsong ett kopplade samman fem kvinnor i Monterey, Kalifornien där en av dem dödade en annans man. Tillsammans enades de om en lögn om en olyckshändelse, men i den andra säsongen är alla påverkade av hemlighetsmakeriet så att det börjar märkas hos nära och kära. Dessutom har de alla sina egna storys över de sju avsnitten.

Det var Celestes (Nicole Kidman) man Perry (Alexander Skarsgård) som dödades. Han var en våldsam och misshandlade typ, men han var även hennes man och hon saknar honom. Celeste bedövar sig vilket leder till att kontrollen över tvillingsönerna Josh och Max vacklar. Olyckligtvis kommer hennes svärmor Mary Louise (Meryl Streep) till Monterey för att dels hjälpa till och dels försöka förstå vad som hände med hennes son. Hon tror inte att det var en olyckshändelse och hon tror verkligen inte på Celeste när hon berättar hur Perry egentligen var. Och därför tror hon heller inte att Celeste är lämplig att ta hand om barnbarnen.

Bonnie (Zoë Kravitz) var den som dödade Perry med en knuff och av förklarliga skäl är hon den som lider mest av lögnen. När hennes man Nathan (James Tupper) kallar in hennes mamma Elizabeth (Crystal Fox) som hjälp väcks en del plågsamma minnen till liv och Bonnie börjar rannsaka sitt liv och sina gärningar. Sanningen bubblar under ytan, men det är även annan som vill komma upp.

Madeline (Reese Witherspoon), som sist framstod som huvud-huvudpersonen, har problem i äktenskapet med Ed (Adam Scott) efter att Madelines otrohet avslöjats. Plötsligt har Madeline inte kontroll och det blir Ed som får ansvara för deras förhållandes framtid, och han är inte nöjd med situationen. Det blir inte bättre när Madelines exman Nathan försöker bli kompis med honom.

Ensamstående Jane (Shailene Woodley) bar på den fruktansvärda historien om att hennes son Ziggy var resultatet efter att hon blivit våldtagen av Perry. Den hemligheten hade hon hoppas hålla bland sina väninnor men det dröjer inte länge innan alla vet om det, inte minst Josh och Max som därmed fått en halvbror och Mary Louise har fått ett nytt barnbarn. Hon tror förstås inte på Janes historier om Perry. Inte kunde väl hennes son vara en våldtäktsman? För Jane handlar det nu om steget att våga släppa in en ny man i sitt liv, en tröskel som är väldigt svår att kliva över.

Slutligen Renata (Laura Dern) vars story är den minst intressanta i säsongen. Hon mäter framgång i pengar men får ett iskallt uppvaknade när hennes man Gordon (Jeffrey Nordling) sätter dem i en gemensam konkurs efter att slarvat till det ordentligt. Detta är ett fruktansvärt bakslag för Renata, men inte så överdrivet spännande för tittaren.

Det är möjligen inte samma "wow"-känsla över denna andra säsong, men jag måste ändå säga att jag gillar det jag ser. Det är en bra övergripande story och minst lika bra på alla sätt och vis som sist. Sen har vi tillägget av Meryl Streep som inte går att blunda för. Streep gör en mycket minnesvärd insats som en högst osympatisk person som med hjälp av en trist frisyr, löständer och det där tydliga Streep-finliret blir något alldeles extra. Hennes Mary Louise påminner mig om det Viveka Seldahl gjorde i "Änglagård" - en fördomsfylld åsiktsmaskin som vill lägga sin näsa i blöt där den inte hör hemma. Det är plågsamt bra insats som har stora chanser att bli uppmärksammad på Emmy eller Golden Globe när det är dags.

Säsongen slutar med vad som kan vara ett definitivt slut, men det tyckte jag sist också. Därför blir jag inte speciellt förvånad om det kommer mer, även om jag kanske inte tycker att det är nödvändigt. Samtidigt skulle jag gärna ser mer om serien kan bibehålla någon sorts fräschör så som denna omgång faktiskt gjorde. Sevärd är den hur som helst, och om det faktiskt är slut nu, finns det totalt fjorton avsnitt av riktigt bra tv att njuta av.

1. Jag gillar att Madeline och Eds hem alltid är fyllt av musik. I förra säsongen var det tydligt att deras sjuåriga dotter Amabella (Ivy George) var den som ansvarade för spellistorna. Den här gången hamnar Amabella lite i bakgrunden, tyvärr.

2. Nicole Kidman har varit förlovad med Lenny Kravitz under en kort period. Hade de gift sig hade hon alltså blivit styvmor till Zoë Kravitz...

3. Liane Moriartys senaste roman "Nine Perfect Strangers" ska också bli tv-serie. Nicole Kidman kommer att producera och göra huvudrollen. Romanen har alltså inget med "Big Little Lies" att göra.

ANDERS JAKOBSON (2019-07-23)