Säsong 2 om säsong 2

Första säsongen "Only Murders In The Building" blev en charmig succé och att det skulle bli mer var ganska väntat. Det som däremot var oväntat var att säsong 2 skulle bli så pass egen i sin känsla. Annars är det lätt att det blir samma samma fast sämre när en succé ska följas upp.

I säsong 1 fick vi se hur tre true crime-podd-älskande grannar i lägenhetshuset Arconia på Upper West Side i Manhattan – Charles-Haden Savage (Steve Martin), Oliver Putnam (Martin Short) och Mabel Mora (Selena Gomez), sammanstrålar när en av deras grannar hittas mördad och startar sin egen podd medan de utreder mordet. Ett fall som ska bli både komplicerat och kusligt personligt under seriens gång. En stor del av tjusningen var den ganska råa jargongen mellan karaktärerna, som successivt och trots deras olikheter utvecklades till en respekterande vänskap.

Därmed är karaktärerna satta till denna säsong och upplägget fick vi redan i slutknorren på säsong 2. När trion firade upplösningen av sitt fall hittas bostadsrättsföreningens ordförande Bunny (Jayne Houdyshell) mördad i Mabels lägenhet. Bunny till och med dör i Mabels famn vilket gör henne till den misstänkta gärningskvinnan. Det är åtminstone den tes som den konkurrerande podden "Only Murderers In The Building", med svinaktiga storstjärnan Cinda Canning (Tina Fey) i spetsen, driver när hon vill sätta dit "Bloody Mabel" som är det namn Mabel får i social media.

Charles och Oliver får anledning att plocka fram inspelningsutrustningen igen för att rentvå sin vän. Men även detta fall är komplicerat och personligt. En försvunnen tavla från Bunnys hem återfinns plötsligt i Charles hem och inte nog med det, tavlan föreställer hans egen far - naken. Oliver hittar den blodiga kniven som Bunny mördades med - och det är hans. Han får även ärva Bunnys tjattriga papegoja som verkar veta något. Dessutom upptäcker gänget att det finns hemliga gångar i Arconia som gör det möjligt för vem som helst att enkelt och diskret förflytta sig mellan samtliga lägenheter.

En rad nya karaktärer dyker upp i mixen som vi tittare blir skeptiska till och det är underhållande och spännande ända in i den roliga finalen då mördaren avslöjas.

Jag gillar tonen i serien som är charmig och skoj samtidigt som serien bjuder på spänning och klassisk whodunnit med sedvanliga lurendrejerier så vi tittare ena stunden misstänker en karaktär för att sedan tro stenhårt på en annan. Men jag gillar också att det finns utrymme för att ge karaktärerna fler lager och mer allvarligt lagda situationer. I Charles och Olivers fall handlar det om familjerelationer, för Charles uppväxten med sin pappa och återföreningen med dottern till en tidigare partner och för Oliver handlar det om sitt föräldraskap som skakas om. Mabel känner sig pressad av att vara huvudmisstänkt och i och med det någon sorts halvkändis.

"Only Murders In The Building" håller stilen och är uppenbart inte en rak kopia av sin föregående säsong. Det skämtas en del kring konceptet med en andra säsong eftersom de spelar in sin andra säsong av sin podd parallellt med allt detta och det blir metaskruvat men under alla omständigheter roligt. Jag är glad över att veta att det kommer mer, för jag vill verkligen se mer.

1. En riktigt stor manlig skådespelare inom komedifacket gästspelar i säsongens tionde och sista avsnitt...

2. ...närmare bestämt i den sekvens som sätter tonen för säsong 3. Nog blir det fler mord - men kanske i ett annat hus nästa gång?

3. En kul detalj som jag uppmärksammat ända sedan seriens absolut första avsnitt är att efter den så kallade "cold opening"-inledningen och seriens vinjett kommer det ett rörligt titelkort med avsnittets namn och en tidsangivelse där man ser exakt hur långt som gått av avsnittet och hur långt det är.

ANDERS JAKOBSON (2022-08-25)