Mer likt gamla Sex and the City

"Sex and the Citys" comeback som "And Just Like That..." förra året möttes av både kärlek och kritik. Många var glada över att träffa de gamla karaktärerna på nytt medan andra reagerade starkt på den väldigt ansträngda ambitionen att komma bort från det vita formfranskeformatet som gällde i den gamla serien. Jag satte Woke and the City som rubrik på min recension och säsongen var väldigt mycket som en krysslista där det gällde att pricka av allt som inte var vitt eller hetrosexuellt. Det är givetvis bra att spegla samtiden lite mer, men när det blir för mycket och för uppenbart blir det bara irriterande och sökt.

Men säsong 1 jämnade till sig och nu till andra omgången känns det mer som gamla "Sex and the City". De nya inslagen finns förstås kvar men de omringas inte av blinkade neonskyltar om man säger så.

Serien följer de tre klassiska karaktärerna Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker), Miranda Hobbs (Cynthia Nixon) och Charlotte York (Kristin Davis) och några andra välbekanta figurer med ytterligare fyra karaktärer som ingår i trions krets på olika vis. I förra säsongen blev Carrie änka hastigt och inte alls lustigt och mycket gick ut på hur hon skulle hantera situationen tills hon började dejta sin podcastproducent. Han är fortfarande med i matchen inledningsvis men kommer snabbt ur bilden när det börjar bli för allvarligt. Så småningom ska Carrie romantiskt sett ta upp en gammal tråd på nytt. Fram till dess hankar hon sig fram först med en podcast som blir nedlagd och sedan genom att läsa in ljudversionen till sin senaste bok. Hur Carrie egentligen försörjer sig är en gåta för tittaren eftersom det inte lider någon brist på lyx och flärd. Men hon är ju seriens nav så det spelar inte så stor roll att hon inte verkar göra något.

Miranda kom ut som gay i förra säsongen och blev kär i den icke-binära ståuppkomikern (och under en period Carries podcastkompis) Che (Sara Ramirez). Che ska spela in ett pilotavsnitt till en sitcom i Los Angeles och Miranda hänger på som stöd. Men det blir lite knepigt på många olika vis. Ches liv är komplicerat och avancerat och Miranda gör sitt bästa för att hänga med samtidigt som hon har sin ex-man Steve (David Eigenberg) i Brooklyn som vägrar flytta ur huset. Charlotte har kanske alltid satt familjen först trots att hon jobbar som gallerist, men i takt med att barnen börjar bli allt mer självständiga är det läge att satsa på karriären igen och hon får ett jobberbjudande som är för bra för att vara sant. Det innebär förstås att hennes så tålmodiga man Harry (Evan Handler) får ta lite mer ansvar i hushållet. Klarar han det och klarar Charlotte att släppa kontrollen?

Säsongen tuffar på med olika avsnittsbegränsade äventyr så som att Carrie håller tal på Widow-Con, Miranda rensar stränder i Los Angeles eller Charlotte letar efter kondomer i ett igensnöat New York. De övriga nya karaktärerna är inte jätteintressanta enligt mig. Sent i förra säsongen kom mäklaren Seema Patel (Sarita Choudhury) in i Carries liv och fyller en sorts Samantha-roll på flera olika vis. Filmaren Lisa Todd Wexley (Nicole Ari Parker) är mest Charlottes kompis och professorn Nya Wallace (Karen Pittman) hör främst ihop med Miranda. De fyller sina funktioner men känns ibland mest som utfyllnad för att det ska vara fyra kvinnor runt lunchbordet som det alltid var förr.

Men serien tuffar på och är trevligt att sjunka in i den här världen under i det här fallet elva avsnitt. Det är kanske inte alltid jättelätt att relatera till karaktärernas liv, men det är ändå välbekanta och etablerade figurer som det är kul att följa.

1. En snackis inför säsongen var att Kim Cattralls Samantha skulle dyka upp igen. Samantha var bara med via sms förra säsongen då Sarah Jessica Parker och Cattrall haft en ganska väldokumenterad beef under en tid som gjort ett samarbete omöjligt. Men nu är hon med... pyttelite grann...

2. Roliga Rachel Dratch, mest känd från "Saturday Night Live", dyker upp som en figur som Carrie ska ha haft ett misslyckat samarbete med för många år sedan. Karaktären har inte varit med i något gammalt "Sex and the City"-avsnitt, men man får verkligen känslan av att det faktiskt är så.

3. Precis innan säsongsavslutningen visades blev det klart att serien får en tredje säsong.

ANDERS JAKOBSON (2023-08-28)