Robot, bil eller apa? Alltihop!

Jag kommer till denna sjunde live-action-film i "Transformers"-franchisen utan att ha sett en enda av de tidigare. Eftersom jag är förtjust i superhjältefilmer och inte tackar nej till historier där stora monster och robotar går bananas så skulle man kunna tro att jag borde älska "Transformers". Men nej, jag har alltid tyckt att hela konceptet är fånigt och har aldrig lockats av det.

Lyckligtvis är "Transformers: Rise of the Beasts" inte alls del sju i en lång berättelse, utan snarare del två som uppföljare till "Bumblebee" och föregångare till första "Transformers". Det underlättar lite för mig i det här fallet som bara har grundläggande kunskap om franchisen vilken jag har snappat upp i popkulturbruset.

Filmen börjar någon helt annanstans i universum där Transformerssläktet Maximals, som är robotar som ser ut som djur, får sin hemvärld attackerad av den planetkonsumerande Unicron. Han skickar ut sina krigare Terrorcons, ledda av Scourge (röst av Peter Dinklage) för att hitta Transwarpnyckeln som Maximals skyddar. Denna nyckel kan öppna portaler genom tid och rum som alltså kan möjliggöra snabbare planetglufsning för Unicron. Men Maximals lyckas skydda nyckeln denna gång genom att fly till jorden genom en portal.

Filmens nutid är 1994 och huvudpersonerna är ex-soldaten Noah Diaz (Anthony Ramos) och museiintendenten Elena Wallace (Dominique Fishback) som inte alls känner varandra men vars vägar korsas av oväntade anledningar. Noah har stulit en Porsche som visar sig vara Autoboten Mirage (röst av Pete Davidson) och Elena upptäckter Transwarpnyckeln i ett föremål, vilket genererar en energipuls som snappas upp av Autobotledaren Optimus Prime (röst av Peter Cullen) och alla Autobots, inklusive Mirage sammanstrålar vid museet. Nyckeln är ett sätt för Autobots att återvända till sin hemvärld Cybertron, men som vi vet från inledningen av filmen är Unicron sugen på nyckeln och givetvis dyker Scourge och andra Terrorcons upp vid museet och det blir en strid där de faktiskt får med sig nyckeln.

Örn-maximalen Airazor (röst av Michelle Yeoh) dyker upp och berättar att Maximals delade upp nyckeln i två delar när de kom till jorden, men att hon inte vet var resten finns och om några andra Maximals är vid liv. Men Elena lyckas lista ut att den finns i Peru, vilket betyder att hela ligan tar sig dit med hjälp av skruttiga Autobotsflygplanet Stratosphere (röst av John DiMaggio) och den ultimata striden mellan Autobots, Maximals och människor står mot Terrorcons, Scourge och Unicron.

Jag har förstått så mycket av den här franchisen att jag vet att det inte är filmer som trippar fram mjukt och fint utan det är fullt ös och söndersmulning av det mesta. Jag sitter och oroar mig för skadorna i Perus fina kultur snarare än att jag njuter av underhållningsvärdet. Hur man än vrider och vänder på det så kan jag inte komma förbi faktumet att det är robotar som kan förvandlas till fordon och som antingen pratar högtravande eller drar skämt som är filmens hjältar. Jag har full förståelse för att de fungerar som leksaker och i animerade serier för barn, men så här blir det för mig bara platt och fjantigt. Att jag hållit mig borta från franchisen har bara varit till min gagn, med andra ord.

Men gillar man dessa filmer så lär säkert "Transformers: Rise of the Beasts" glida ned. Filmen har ungefär samma genomsnittsbetyg på IMDB som hela franchisen, om det betyder något.

Över 60 minuter featuretter, som i all ärlighet hade gynnats av en "Play all"-funktion, berättar om filmens tillkomst ur en rad olika synvinklar. Karaktärer, platser, specialeffekter. Lite enahanda i längden men hyfsat heltäckande. Mest givande tycker jag är tittarna från när produktionen förflyttade sig till Peru.

Detta kompletteras av nästan 15 minuter bortklippt eller förlängt material, bland annat en alternativ början där Optimus Prime letar rätt på en Decepticon. Känns som ett dyrt klipp!

1. Planen är att filmen ska vara den första av tre nya "Transformers"-filmer.

2. En annan plan är också att göra crossovers med "G.I. Joe"-franchisen, vilket en scen i slutet etablerar.

3. En animerad Transformers-långfilm, "Transformers One" - den första sedan 1986, är planerad till 2024 och är en ursprungshistoria satt på Cybertron. Rösten till Optimus Prime görs i denna film av Chris Hemsworth och andra röstskådespelare är tunga namn som Scarlett Johansson, Jon Hamm, Laurence Fishburne och Keegan-Michael Key.

ANDERS JAKOBSON (2023-11-09)