Småsegt om krisande italiensk ikon

Helamerikanen Adam Driver har under 2020-talet fått gestalta två ikoniska italienare på film. Först Maurizio Gucci i "House of Gucci" och nu Enzo Ferrari. Båda gångerna med lätt irriterande brytning. Till skillnad från Gucci som ändå såg ut som Driver men med 70-talskalufs ser Ferrari helt annorlunda ut. Han mer gubbig och kortklippt grå och med kostymbyxor som går högt upp på magen. Jag har inte sett det här utseendet på Driver tidigare och det fungerar för att ge karaktären ett eget liv... Vilken den förstås redan har eftersom Ferrari var en riktig person!

Enzo Ferrari var före detta racingstjärna som startade företaget Ferrari med sin fru Laura (Penélope Cruz) från scratch, men ungefär tio år senare - 1957 - är företaget i kris. De är på väg att gå i konkurs och något måste verkligen hända. Allt krut läggs på den legendariska biltävlingen Mille Miglia, en tävling som går genom 160 mil på landsvägar i norra Italien. Parallellt med detta är även Enzo och Lauras äktenskap i kris. De sörjer sonen Dino som dog i sjukdom ett år tidigare. Vad Laura inte vet är att Enzo har en till son med den av alla älskarinnor som han faktiskt har en riktig relation till, och hon Lina Lardi (Shailene Woodley) vill att sonen Piero ska få efternamnet Ferrari.

Så småningom lägger Laura ihop ett och två och sätter press på Enzo, vilket blir jobbigt när han behöver hennes stöd för att förhandla om en hopslagning med ett annat företag. Och Enzo, i sin tur, sätter press på sina förare i tävlingen vilket leder till ödesdigra konsekvenser.

Den Michael Mann-regisserade filmen är lite småseg och racingscenerna griper aldrig tag i mig, men en sekvens är omöjlig att inte bli golvad av. Jag går inte in på detaljer men den är något alldeles extra. I det stora hela blir jag inte riktigt engagerad av filmen. Väldigt länge känner jag att jag inte riktigt förstår vad filmen vill berätta och det känns mest segt och ospännande.

I verkligheten beskrevs Enzo Ferrari som en mycket karismatisk person. Den svenskfödda finska föraren Keke Rosberg berättade 2003 att han höll på att svimma när han mötte Ferrari i en depå. Jag tycker ändå att Mann och Driver fångat lite av detta i filmen. Det är tydligt att Ferrari var en respekterad man som hamnade i centrum. Dessutom är Driver ganska lik den verkliga personen.

1. Michael Mann har velat göra filmen i över 30 år. 1993 framgick det i en artikel att han utvecklade filmen med Robert DeNiro i huvudrollen.

2. 2015 var det tänkt att Christian Bale skulle göra huvudrollen men klev av när han inte hade tid att gå upp i vikt för rollen. Hugh Jackman klev in i stället men till slut blev det Adam Driver som gjorde rollen.

3. Penélope Cruz pratar förstås med sina naturliga spanska brytning, vilket blir lite märkligt när hon ska vara italienska. Filmen hade gynnats av att utesluta alla brytningar, falska eller riktiga.

ANDERS JAKOBSON (2024-03-11)