Avslutning och säckihopknytning

I seriens värld har hela "Young Royals", som i och med sin tredje säsong går i mål, utspelat sig under ett läsår, vilket förstås är lite svårt att smälta i fall man tar sig an projektet att se hela serien i ett svep. Inspelningen har ju skett under tre år och på tre år hinner vissa personer ändra utseende, exempelvis Edvin Ryding i huvudrollen som kronprins Wilhelm som i början av serien var en 17-årig pojke som skulle vara 16 år gammal och nu i slutet är en ung man som fyller 17. Det märks, men i och för sig passar det rätt bra in i karaktärsutvecklingen då Wilhelm i början av serien är en stökig tonåring men som i slutet vuxit till att bli en mer självständig och vuxen person, även om bara ett läsår har gått.

I slutet av förra säsongen höll Wilhelm ett tal offentligt när skolan Hillerska hade jubileum. I det bekräftade han att det var han på den läcka videon och att det var dags att bryta gamla traditioner. Detta får konsekvenser i denna säsong. Till att börja med kan han och Simon (Omar Rudberg) vara öppna med sin kärlek, och August (Malte Gårdinger) får betala ett högt pris för det han gjort, men får också en kompensation genom att skrivas in i successionsordningen efter Wilhelm. Dock drabbas Simon mest av detta nya liv då han får sin beskärda del av näthat samtidigt som hovet vill begränsa hans offentliga liv ordentligt. Han får till exempel inte ha sina sociala medier kvar, vilket hur konstigt det än låter är en del av en persons identitet i dag.

Hemma hos Simon är det aningens krispigt också då det skurit sig rejält mellan honom och systern Sara (Frida Argento) som temporärt lämnat Hillerska och dessutom flyttat hem till deras instabila pappa som de tidigare tagit helt avstånd från.

Men det största konsekvensen blir att Wilhelms tal leder till att före detta Hillerskastudenter går ut i media och vittnar om hierarkier, kränkningar och andra negativa upplevelser som gör att Skolinspektionen utreder skolan. En direkt följd av det blir hårda restriktioner för eleverna där självklarheter som Valborg och studenten är i farozonen. Stämningen blir tryckt och många oroar sig.

Wilhelm brottas fortfarande med känslor efter sin storebror Eriks död. Eriks skugga vilar över allt, inte minst över drottning Kristinas (Pernilla August) mående som blir allt sämre och Wilhelm känner sig övergiven av sin egen familj i en tid då han behöver deras stöd som mest, speciellt som relationen med Simon har sina allvarliga utmaningar.

Så här lagom till sista säsongen börjar jag känna allt mer att jag inte hör till målgruppen för serien. I och för sig spelar det mindre roll för ett bra drama är ett bra drama oavsett om man direkt kan relatera till karaktärerna, men ändå: det känns annorlunda. Det känns också att det finns en liten gnutta desperation i manuset då det är skrivet som en sista säsong och därför måste se till att alla trådar knyts ihop och inget får lämnas oklart. Det är inte påtagligt så att det känns ansträngt, men jag kan ändå känna det. Till exempel är det en scen i det sista avsnittet där en karaktär kommer ut, vilket känns lite inslängt och småonödigt.

Men med det sagt känns det ändå som om "Young Royals" får ihop serien med sitt 18:e och sista avsnitt och i det stora hela har det varit en serie som hållit hög klass.

I samband med serieavslutningen har dokumentären "Young Royals Forever" lagts upp på Netflix, en nästan timslång bakomfilm av traditionellt snitt som fokuserar specifikt på sista säsongen men som även har vissa bakåtblickande inslag där bilder från auditions och tidiga tester är med.

Dokumentären berör till viss del seriens fandom där vi får höra några fans från olika Europeiska länder som tagit sig till Sverige för att se inspelningsplatser etc.

Kul att se men ingen obligatorisk tittning.

1. Den karaktär som kanske känts mest intressant under hela serien, och i synnerhet i den sista säsongen är Malte Gårdingers August. I säsongen får August och alla treor ett framtidsbrev som de skrev under sitt första år, vars innehåll säger en hel del om vem han var och är och vad han gått igenom. Samtidigt är han lite svår att läsa denna gång. August har varit ett rävspelade svin tidigare och nu känns det som han bara vill väl. Är det så? Fin insats av Gårdinger, som dock verkar stava sitt efternamn utan ring i vinjetterna: Gardinger.

2. Jag gillar att serien inte har en specifik vinjettmusik utan det är olika låtar varje gång. Däremot finns det återkommande tema som dyker upp här och där.

3. I bakomfilmen lyfter Omar Rudberg tanken om en "Young Royals"-film om några år. Det är inte en dum tanke.

ANDERS JAKOBSON (2024-03-21)