Svängarna tas ut mer

I säsong två (av åtta) av "Red Dwarf" har manusmakarna Rob Grant och Doug Naylor börjat ta ut svängarna mera, och flera av avsnitten är lite mer spejsade, vrickade och kräver än mer willing suspension of disbelief (det vill säga att man accepterar en hel del omöjligheter för att kunna skratta/njuta) än i första säsongen. Men det roliga med "Red Dwarf" är knappast att händelserna skall vara sannolika, så alla maskhålshopp, tidsaxelsbrott och parallella universum-besök bidrar bara till showens absurditet.

I säsongens första avsnitt "Kryten" får vi träffa en karaktär som i säsong tre blir fast medlem i besättningen, tillsammans med Dave Lister (Craig Charles), universums enda levande människa, Arnold Rimmer (Chris Barrie), ett hologram av Listers gamle rumskamrat och hatobjekt, Cat (Danny John-Jules), rymdskeppets märklige människokatt (läs mer om karaktärerna i recensionen av säsong ett). Kryten spelas i detta enda avsnitt av David Ross (sedan av Robert Llewellyn), och är en städrobot som har tagit hand om besättningen på rymdskeppet Nova 5 i flera sekler efter att de gått hädan. Detta avsnitt är ett exempel på att remasteringen som skedde inför dvd-släppen i slutet av 90-talet verkligen gick grundligt tillväga. Minnesgoda tittare studsar kanske inför det ändrade slutet av avsnittet. Mig stör inte omarbetet alls, tvärtom tycker jag att det är roligt med upputsad grafik och tillsnyggat ljud.

Att serien utspelar sig i ett rymdskepp, tre miljoner år in i framtiden, där alla människor utom en är döda, är naturligtvis en utmaning för manusförfattarna. Därför är det underhållande att se hur de kan variera sig och ändå få in andra karaktärer i nästan vartenda avsnitt. Ett tydligt tecken på att man tar tagit till sig huvudkaraktärerna är den förtjusning man känner för deras skull när de exempelvis får träffa gamla kärlekar och vänner från tiden innan olyckan på Red Dwarf. Rent scenografimässigt är det samma skakiga kulisser och det är ju hur charmigt som helst.

Inget. Synd, för det finns enorma mängder. För den intresserade finns det att köpa separat under namnet "Just the smegs".

1. Låten "Tongue Tied" som framförs av Cat (Danny John-Jules) i avsnittet "Parallel Universe" gavs ut som singel och video.

2. Jag blir fortfarande helt prillig av att det är olika översättare som har arbetat med samma säsong. Påhittade ord och fraser översätts olika, och kvaliteten på översättningarna varierar naturligtvis enormt. Somliga förmågor har inte ens kollat upp hur man stavar Kochanski. Snyggt jobbat. Får jag tipsa om en liten sida som heter Wikipedia?

3. I början av "Red Dwarfs" historia spelade Chris Barrie även i komediserien "The Brittas Empire" som är riktigt dålig och bör undvikas.

ÅSA JONSÉN (2009-09-03)