Lysande Olle Sarri i en annars mörk film

Jag förstår inte riktigt varför filmen heter "Apan" men rackarns vad den är bra. Olle Sarri spelar Krister som vaknar upp på badrumsgolvet, blodig. Mer än så vet vi inte för nästa gång vi ser honom är han på väg till jobbet som bilskollärare. Vi märker dock att något är fel och att Krister håller på att bryta ihop. Naturligtvis är det inte svårt att räkna ut vad som förmodligen hänt, vilket snart visar sig stämma, men det intressanta i filmen är att se hur Krister försöker leva sitt liv som om inget hänt. Han klarar det dock inget vidare utan bryter gång på gång ihop.

Filmens regissör Jesper Granslandt ("Farväl Falkenberg") har dessutom spelat in filmen på ett lite annorlunda sätt. Många av scenerna är filmade så det känns som man i princip står alldeles bredvid Sarri och dessutom riktigt nära. Det är mycket närbilder och mycket känslor med i filmen. Sarri fixar det galant och den lite sprallige killen vi är vara att se i roliga sketcher är borta. Här får vi en fullfjädrad skådespelare som vet precis vad han gör.

Jag gillar "Apan" och framför allt då Olle Sarri som trots allt är filmen. Fokus ligger helt på honom och hur han porträtterar Krister. Allt eftersom filmen går växer lösningen fram och vi får bekräftat att Krister gjort det vi tror han gjort. Men det slutar inte där. Krister fortsätter att överraska och man sitter hela filmen och funderar på vad han ska göra härnäst.

"Apan" är inte mer än 81 minuter lång men det känns helt lagom. Granslandt hinner berätta den historia han vill berätta och han gör det i en takt som absolut inte känns ett dugg stressad. Några av omdömena på filmens omslag är "Kompromisslös, kolsvart och alldeles lysande" och "Olle Sarri är overkligt bra" och jag kan inte annat än att hålla med. "Apan" är riktigt bra och definitivt en av förra årets bästa (den spelades in 2009) svenska filmer.

Inget alls tyvärr. Det hade varit riktigt kul att höra Sarri och Granslandt berätta om filmen.

1. Ryktet säger att Sarri inte fick läsa manuset förens det blev dags att filma. Filmen spelades in i kronologisk ordning och inför varje dag fick han läsa precis så mycket som skulle filmas men det var också allt… om ryktet stämmer.

2. DVD:n innehåller också en alternativ version av filmen. Skillnaden är dock bara musiken.

3. En av de roligaste scenerna är tidigt i filmen när Krister är ute med sin körskoleelev. Lockar till lite skratt i en annars kolsvart film.

HANS-ÅKE LILJA (2010-05-12)