Välbekant humor i rolig tv-film

Okej: Larry David återförenas med tre medförfattare från "Seinfeld" och "Simma lugnt, Larry" och gör en film där dialogen improviserats fram och där vardagliga funderingar eller irritationsmoment varvas in i plotten. Det är klart man känner igen stuket från de nämnda tv-serierna, och om man gillar vad Larry David gjort tidigare kommer man även att tycka om "Clear History".

David spelar ett marknadsföringsgeni med långt hår och skägg. Nathan Flomm är möjligen inte världens mest smidiga person, men han är ett geni, och nu ska en ny elbil lanseras. Nathan äger tio procent av företagets aktier och om allt går rätt ska det leda till fina pengar. Företagets chef (Jon Hamm) kör en sista genomgång innan lanseringen och avslöjar att bilen ska heta Howard. Nathan tror att det är ett skämt och vägrar marknadsföra en bil som heter Howard. Hur ska han göra det? I en inte helt genomtänkt protest säljer han sina tio procent till chefen.

Självklart blir Howard en braksuccé och Nathan blir ett nationellt skämt: Mannen som gav upp miljarder. Nathan förlorar både fru och hem och sitt hår. Tio år senare ser han ut som Larry David brukar göra och bor i Martha's Wineyard där han kallar sig Rolly. Ingen känner till hans verkliga namn eller hans pinsamma förflutna, och det är bra så. Ända tills en viss bilmiljardär flyttar dit och bygger en vräkig herrgård som ingen tycker om. Nathans hemlighet riskerar att avslöjas om han inte gör något. Antingen får han fly fältet eller så får han se till att hans gamla chef flyttar på något sätt, även om det innebär att den där herrgården måste sprängas i bitar.

Det är mer i den här komedin utöver den huvudsakliga plotten. En rad oväntade vändningar och en mängd intressanta skådespelarinsatser av Bill Hader, Philip Baker Hall, Kate Hudson, Michael Keaton, Danny McBride, Amy Ryan och Liev Schreiber. Rätt så packat med kända namn för att vara en tv-film.

Det är kul. Visst kan man se filmen som ett långt "Simma lugnt, Larry"-avsnitt men med en omringande historia, för det är samma typ av humor där pinsamheter växlas med diskussioner om "ingenting", för att prata "Seinfeld"-språk. Jag gillar det och filmen hade inte skämts om den hade visats på bio.

1. Filmen är en originalfilm från HBO så det förklarar kvaliteten.

2. För regin står Greg Mottola ("Supersugen", "Adventureland", "Paul").

3. Ett återkommande skämt i filmen handlar om bandet Chicago och huruvida de hade oralsex med några kvinnor i Martha's Wineyard 20 år tidigare. Självklart dyker de upp och reder ut det hela i en scen.

ANDERS JAKOBSON (2014-10-10)