Riskerar att halka efter alla spin-offer

"Arrow" är grundstommen i DC Comics tv-satsning på kanalen CW. Parallellt med säsong tre gick den första säsongen av spin-offen "The Flash" och till nästa säsong kommer ytterligare en spin-off ("Legends of Tomorrow") att sparkas igång, som samlar ihop bikaraktärer från båda serierna. En fara med detta är att "Arrow" riskerar att halka efter en smula, för redan den här omgången är serien klart tråkigare jämfört med den - och nu får ni ursäkta ordvitsen - fartfyllda systerserien "The Flash". "Arrows" tredje omgång känns spontant lite trögare än sina föregångare och är lite bökig och krånglig i sin övergripande story.

Efter händelserna i säsong två framstår Arrow/Oliver Queen (Stephen Amell) som en riktig hjälte, men livet blir knappast lugnare för det. Buset vilar inte och Oliver och hans team, datageniet Felicity Smoak (Emily Bett Rickards), muskelpaketet John Diggle (David Ramsey) och lärlingen Arsenal/Roy Harper (Colton Haynes) ställs ständigt mot nya skurkar. Bland annat dyker en ny version av Count Vertigo upp, denna gång spelad av Peter Stormare, men karaktären blir dessvärre inte återkommande.

Utanför den gröna dräkten har Oliver andra problem. Systern Thea (Willa Holland) är försvunnen och hittas så småningom i Malcolm Merlyns (John Barrowman) omsorg där han tränar henne till att bli en stark och våldsam figur. Företaget Queen Consolidated säljs till charmiga multimiljonären Ray Palmer (Brandon Routh) som har stora planer för både sitt företag Palmer Industries och Starling City i stort. Den teknikintresserade Felicity hamnar mellan Ray och Oliver och gör det bästa av situationen. Ray, som förlorade sin fru i kaoset i säsong två, har ett eget projekt där han jobbar på en speciell dräkt, ett projekt som heter A.T.O.M.

Här utökas alltså universumet ytterligare med Ray Palmer, känd som Atom i seriernas värld. Även om karaktären är lite annorlunda känns Ray som ett piggt tillägg till helheten, och Brandon Routh har ju viss vana från förr. Glädjande nog blir det ett antal passningar och crossovers till systerserien "The Flash", framemot säsongsfinalen på ett sådant sätt så att det nästan förutsätts att man ser serierna parallellt med varandra...

Sara Lance (Caity Lotz) är fortfarande med i matchen, men redan i första avsnittet skjuts hon till döds av någon hon känner igen, någon som bär pil och båge... Gåtan om vem som mördade Sara gäckar både hennes syster Laurel (Katie Cassidy), Oliver och hans gäng samt oss tittare innan sanningen kommer fram via en mängd vilovägar. Allting landar i en utdragen och mycket farlig strid med League of Assassins och framför allt den karismatiske ledaren Ra's al Ghul (Matthew Nable) som har planer för både Oliver och Starling City.

Det är väl i stora drag säsong tre av serien. Jag gillar fortfarande "Arrow" men blir emellanåt lite irriterad på serien (se Tre saker) och anser kanske att just denna storyline känns trög och jobbig på något vis. Tänker jag tillbaka på säsongen så är just en jobbig känsla det som dyker upp först och främst.

Trots att säsongen verkligen slutar på ett sätt som lika gärna kunde varit seriens slut kommer det en fjärde omgång och förhoppningsvis blir det nya tag då. "Arrow" behöver lite mer flyt och energi för att fortsätta vara den där grundstommen även fortsättningsvis.

Spritt över alla skivor finns lite bortklippta scener i anslutning till avsnitten de klippts bort ifrån, samt några utvalda kommentarspår. Resten av extramaterialet är samlat på den fjärde skivan.

Ray Palmer/Atom presenteras lite extra, och speciellt den dräkt han har som inte riktigt stämmer överens med den han har i tecknat utförande. Här belyses både kostymen ur en produktionssynvinkel och karaktären ur ett större perspektiv. Bra! Mer om hjältarnas kostymer kommer i ett eget inslag. Som vanligt tycker jag att det är kul när de som är involverade i det grova bakomarbetet i en produktion får synas lite extra. Detta fortsätter sedan i en film om Ra's al Ghuls hemvist Nanda Parbat som byggts både praktiskt och digitalt.

En halvtimmespanel från Comic-Con med de flesta av skådespelarna och skaparna av "Arrow" är näst ut, och den är inspelad inför säsong 3 så informationen är lite flyktig. Men för de som vill ha en liten dos av förr-förra sommarens Comic-Con är detta inslag sevärt. Inte riktigt lika sevärda är de bloopers som samlats ihop på några minuter. Lite felsägningar och grimaser, vilket mest vittnar om en skön stämning under inspelningarna.

…som irriterar mig:

1. Flashbackstoryn är alltid otroligt passande för vad som händer i nutiden. I säsong 2 handlade det om drogen Mirakuru i båda tidslinjerna och den här gången handlar det om ett virus. Flashbackstoryn ser jag numera som ett onödigt ont då den inte känns intressant eller givande längre.

2. Alla hjältar - eller skurkar - är jävligt bra på pilbågar. Redan i säsong ett när Malcolm Merlyn dök upp i svart och var minst lika bra på pilbåge som Arrow kändes det lite konstigt. Okej att Arsenal tränas till att bli en bra bågskytt på grund av samarbetet med Arrow, men i övrigt… Nja...

3. Vem som helst kan bli hjälte. Laurel får axla Saras roll som (Black) Canary även om det går trögt till en början, men vips är hon en hjälte precis som nästan alla andra i serien.

ANDERS JAKOBSON (2015-10-27)