Stundtals väldigt effektiv sci-fi-rysare

På senare tid har jag allt mer börjat uppskatta avskalade och enkla science fiction-historier. Det är givetvis rejält underhållande att se stora effektspektakel men emellanåt är det enkelheten som gör mest avtryck. "Terminus" kan sorteras in i det "enklare" facket. Det är en lågbudgetfilm som inte känns billig och som stundtals är väldigt effektiv. Men i ett helhetsperspektiv håller den inte riktigt hela vägen.

I denna odefinierade framtid - eller alternativa nutid - har kriget mellan USA och Iran gått så långt att det bara är en tidsfråga innan det spårar ur totalt. Filmen bjuder på två parallella spår som så småningom sammanstrålar. I det ena följer vi några krigsveteraner, nu kompletterade med proteser efter förlorade lemmar, som protesterar lönlöst mot kriget. I ett annat träffar vi en man som bländas av en fallande meteorit på väg hem med sin bil, kraschar, men klarar sig till synes helt oskadd och dessutom numera med två njurar trots att han donerade den ena för några år sedan.

Mannen tar hjälp av en av veteranerna och bärgar meteoriten som har organiska egenskaper. Detta leder till att mannen får en vision där han måste bygga ett sorts skydd och veteranen upptäcker att hans amputerade ben växer tillbaka. Men mystiska regeringsstyrkor är ute efter meteoriten som inte är den enda av sitt slag, samtidigt som hotet om kärnvapenkriget kommer allt närmare.

När jag tänker tillbaka på filmen får jag ett visst obehag i kroppen och det är ett resultat av att filmen träffat rätt och fått mig att känna något som jag inte riktigt kan styra över. Där har "Terminus" varit synnerligen effektiv med sitt enkla upplägg. Samtidigt kan jag tycka att filmens brister också är en konsekvens av det samma - berättandet är lite segt här och där, en och annan skådespelare övertygar inte helt och det blir aldrig mer än en godkänd sci-fi-rysare.

Trailers och bilder - inte så mycket att orda om.

1. Detta är faktiskt en australiensisk film, inspelad i Sydney med omnejd med australiensiska skådespelare. Känslan är dock väldigt amerikansk.

2. Filmens regissör är Marc Furmie som långfilmsdebuterar med "Terminus". Han har även gjort "Airlock" som är en annan science fiction-historia.