Löjlig thriller

Med en distinkt movie of the week-inramning, en oengagerande story och träaktigt skådespeleri är "Demons from her past" något svår att ta sig igenom. Jag misstänker att det inte bara var måndagströttheten som fick mig att nicka till under finalen.

Allison var som 18-åring med om att köra ihjäl en ung pojke. Hon fick ensam avtjäna straffet medan hennes stökiga och berusade medpassagerare ljög för att undslippa påföljd. Efter cirka 25 års exil är hon nu tillbaka i hålan där hon växte upp, och hon har bestämt sig för att alla inblandade i tragedin ska träda fram och ta sitt ansvar en gång för alla. Men hennes gamla medbrottslingar är föga intresserade av den saken, och är till och med beredda att bli ganska obehagliga för att slippa.

Det första jag undrar när historien börjar dras upp är varför Allison inte bara kan släppa det här. Någon motivation till varför hon först efter ett kvarts sekel bestämt sig för att ta itu med sitt förflutna ges inte över huvud taget. Berättelsens premiss känns nästan löjlig, och inte blir det bättre av att vår hjältinna beter sig som ett första klassens psykfall när hon börjar antasta en försupen stackare med hot och anklagelser det första hon gör. Så inledningsvis hejar jag på skurkarna i deras försök att bli av med detta hysteriska fruntimmer.

Nåväl, när Allison inte ger sig och bovarnas aggressivitet trappas upp får filmen en mer normal thrillerbalans, men det blir inte särskilt spännande för det. Fokus för mitt intresse ligger vid det här laget på skådisen Michael Woods, därför att han i vissa vinklar är sjukt lik Bruce "Evil dead" Campbell. Filmen trampar vatten fram till slutet, som är av feel good-karaktär och väldigt väldigt tråkigt.

En originaltrailer.

1. Fotot och dialogen fick mig stundtals att känna som om jag såg ett avsnitt av "Glamour".

2. "Demons from her past" marknadsförs hårt som en skräckfilm, vilket den verkligen inte är. Titeln, omslagsbilder, allt för tankarna till de riktigt ruggiga rullarna.

3. Det värsta av allt måste vara att man på baksidan kan läsa: "From the director of 'Friday the 13th'" - vilket är direkt vilseledande. "Demons from her past"-regissören Douglas Jackson regisserade INTE "Fredagen den 13:e", det var Sean S. Cunningham som gjorde. Däremot regisserade Jackson ett par avsnitt till tv-serien "Friday the 13th" - vilken inte har ett dugg med hockeymasker, machetes och halvnakna cheerleaders att göra. Något säger mig att det inte är tv-serien det är meningen att vi ska tänka på när vi plockar fodralet ur dvd-hyllan och läser detta. Men den finten gick inte!

JOEL FORNBRANT (2007-09-11)