Serien som fortsätter att leverera

"Fargo" började som film och har nu avverkat tre säsonger som TV-serie och glädjande nog så fortsätter serien att briljera. Framförallt karaktärerna är helt underbara. Ewan McGregor spelar i säsong tre bröderna (ja han spelar båda två) Emmit och Ray Stussy. Och man har verkligen lyckats med att få dem lika men ändå olika och McGregor är underbar i båda rollerna.

Grundhandlingen är just osämjan mellan bröderna. När de var yngre och deras far gick bort lurade Emmit Ray att tro att han vann på att ärva faderns bil i stället för hans frimärkssamling. Frimärkssamlingen använde sedan Emmit som grundplåt för att starta parkeringsföretaget Stussy. Ray känner sig lurad och Emmit tycker han får skylla sig själv och medan Emmit är en rik och framgångsrik företagsledare jobbar Ray som övervakare.

In i denna mix kommer V.M. Varga (David Thewlis) som är en oroligt otrevlig typ. Man känner verkligen avsmak inför honom. Han har dock lyckats nästla sig in och är nu på väg att ta över Emmits företag och det ser inte ut som om Emmit kan göra något för att klara sig undan. Lägg till denna mixen Rays flickvän Nikki Swango (Mary Elizabeth Winstead), stadens polischef Gloria Burgle (Carrie Coon) och Emmits rådgivare Sy Feltz (Michael Stuhlbarg) och vi får ett underbart gäng karaktärer som är sådär Fargo-iska som man bara kan vara i den här serien.

Säsong tre av "Fargo" är fristående från de tidigare säsongerna förutom att karaktären Mr Wrench (Russell Harvard) dyker upp. Ni som sett de tidigare säsongerna kommer känna igen honom. Säsongen utspelar sig under 2010 och 2011 så några år efter de tidigare säsongerna. Det gör dock inget då det inte, som mellan säsong ett och två, finns någon koppling till andra säsonger. Säsongen avslutas med en cliffhanger som man kan leva med men som man gärna skulle vilja se mer om så min förhoppning är att det kommer en säsong fyra så småningom. Det är dock inte klart i dagsläget. Men just nu gör det inte så mycket för jag är fortfarande så glad att jag just sett säsong tre.

Vi bjuds på ett gäng featuretter som går olika aspekter av serien. Det är allt från vissa karaktärer till platser till regissören till kopplingar till andra Bröderna Cohen-filmer. Ett bra komplement till säsongen, men jag saknar något lite längre som gör en lite djupare koll på själva inspelningen och framförallt mer ingående om hur man fick Ewan McGregor att spela två karaktärer på ett väldigt trovärdigt sätt.

1. "Fargo" har seglat upp och är definitivt på min all-time-top-5-lista över TV-serier.

2. Berättarrösten ni hör i avsnitt fyra tillhör Billy Bob Thornton som spelade en större roll i säsong ett.

3. Jag gillar att man gjort så att Burgle inte kan få automatiska dörrar att öppnas när hon ställer sig framför dem. Eller få vattnet att rinna i kranar som man aktiverar med att sätta händerna under dem. Måste vara frustrerande.

HANS-ÅKE LILJA (2017-12-08)