Dessvärre baserad på verkliga händelser
FILMENDet pågår en del hemskheter runt om i Sverige där män i maktposition utnyttjar unga människor på de mest vidriga sätt. Skateboardcoachen i Karlshamn, till exempel, eller den ridlärare som under 80- och 90-talet förgrep sig på flera flickor på Ekerö. Det är den historien som nu blivit åttadelad miniserie efter manus av Ulf Kvensler.
Serien har under den första hälften ett specifikt fokus för att sedan skifta perspektiv lite. Inledningen av berättelsen handlar om tonårsflickan Molly (Saga Samuelsson) som börjar jobba på ridskolan Heddesta. Det är en stor ära att få jobba där och Molly flyttar in på gården. Hon får en bra kompis och mentor i Frida (Amanda Jansson) som jobbat där ett tag och skolans ägare Tommy (Jonas Karlsson) och Lotta (Malin Persson) är bra, men tuffa arbetsgivare.
Men snart inser Molly att det i hennes anställning ingår vissa, väldigt obekväma uppgifter. Det börjar med att Tommy bjuder på sprit och massage med kläm på privata ställen. När Molly tar upp det med Lotta undrar hon varför hon kommer med sådana lögner? Snart blir övergreppen grövre och värre och återkommande våldtäkter blir en del av Mollys vardag. Och hon är inte ensam om att bli utnyttjad av Tommy. Han utnyttjar sin makt och trycker dit tjejerna både fysiskt och psykiskt, men utåt sätt är ytan prickfri. Heddesta är en utmärkt skola och en bra arbetsplats för unga tjejer och eventuella anklagelser som riktas mot Tommy är förstås elaka osanningar som helt och håller saknar grund.
Den andra hälften av säsongen är familjebaserad. Det har gått några år och Tommy och Lottas döttrar Victoria (Hanna Ardéhn) och Agnes (Tehilla Blad) har vuxit upp en med en sträng pappa som hotat och slagit dem och en mamma som blundat och druckit för mycket alkohol. Till slut rinner bägaren över och sanningen måste komma fram.
Serien består av åtta stycken 45-minutersavsnitt och jag kan nog med facit i handen säga att det kanske är två avsnitt för många. Någonstans runt avsnitt sex börjar man känna att man vill komma i mål och det skulle inte skadat med lite kraftigare redigering. Det man dock kan säga är till seriens fördel under den senare hälften är att avsnitten fokuseras kring en specifik karaktär, vilket bidrar till en känsla av variation. Det balanserar upp känslan av att serien känns lite för lång.
Det är en fascinerade berättelse om manipulation draget till sin spets och det är förstås inte så att man sitter och njuter i tv-soffan. Snarare tvärtom. Det är lätt att bli frustrerad över att de som borde sagt något inte sa något, men så som det skildras här hade Tommy ett fruktansvärt psykologiskt övergrepp över sina så kallade stalltjejer som oftast kom från tuffa förutsättningar och inte kunde annat än att handskas med hästar. Men de ska givetvis inte anklagas för något. Det är väldigt tydligt vem som är boven i det här dramat.
Serien har under den första hälften ett specifikt fokus för att sedan skifta perspektiv lite. Inledningen av berättelsen handlar om tonårsflickan Molly (Saga Samuelsson) som börjar jobba på ridskolan Heddesta. Det är en stor ära att få jobba där och Molly flyttar in på gården. Hon får en bra kompis och mentor i Frida (Amanda Jansson) som jobbat där ett tag och skolans ägare Tommy (Jonas Karlsson) och Lotta (Malin Persson) är bra, men tuffa arbetsgivare.
Men snart inser Molly att det i hennes anställning ingår vissa, väldigt obekväma uppgifter. Det börjar med att Tommy bjuder på sprit och massage med kläm på privata ställen. När Molly tar upp det med Lotta undrar hon varför hon kommer med sådana lögner? Snart blir övergreppen grövre och värre och återkommande våldtäkter blir en del av Mollys vardag. Och hon är inte ensam om att bli utnyttjad av Tommy. Han utnyttjar sin makt och trycker dit tjejerna både fysiskt och psykiskt, men utåt sätt är ytan prickfri. Heddesta är en utmärkt skola och en bra arbetsplats för unga tjejer och eventuella anklagelser som riktas mot Tommy är förstås elaka osanningar som helt och håller saknar grund.
Den andra hälften av säsongen är familjebaserad. Det har gått några år och Tommy och Lottas döttrar Victoria (Hanna Ardéhn) och Agnes (Tehilla Blad) har vuxit upp en med en sträng pappa som hotat och slagit dem och en mamma som blundat och druckit för mycket alkohol. Till slut rinner bägaren över och sanningen måste komma fram.
Serien består av åtta stycken 45-minutersavsnitt och jag kan nog med facit i handen säga att det kanske är två avsnitt för många. Någonstans runt avsnitt sex börjar man känna att man vill komma i mål och det skulle inte skadat med lite kraftigare redigering. Det man dock kan säga är till seriens fördel under den senare hälften är att avsnitten fokuseras kring en specifik karaktär, vilket bidrar till en känsla av variation. Det balanserar upp känslan av att serien känns lite för lång.
Det är en fascinerade berättelse om manipulation draget till sin spets och det är förstås inte så att man sitter och njuter i tv-soffan. Snarare tvärtom. Det är lätt att bli frustrerad över att de som borde sagt något inte sa något, men så som det skildras här hade Tommy ett fruktansvärt psykologiskt övergrepp över sina så kallade stalltjejer som oftast kom från tuffa förutsättningar och inte kunde annat än att handskas med hästar. Men de ska givetvis inte anklagas för något. Det är väldigt tydligt vem som är boven i det här dramat.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Gång på gång förundras man över Jonas Karlssons kusliga förmåga att gestalta ömsom varma, fina människor och ömsom iskalla svin. Här är hans Tommy förstås ett fint exempel på den senare kategorin men det finns trots det stunder i serien då man nästan sympatiserar med honom, vilket också är ett exempel på Karlssons skicklighet.
2. Serien är baserad på Sophie Jahns (dottern "Victoria") bok "Pappas flicka på hästgården". Även Anna Bohlin (frun "Lotta") har precis nyss kommit ute med boken "Händelserna på hästgården". Fördjupning för den som är sugen.
3. 2018 gjordes en P1 Dokumentär ("Hästgården") som belönades med Stora journalistpriset. I serien visas det hur det görs en dokumentär om Tommy. Den hette "Dömd på förhand" och finns på YouTube. Ännu mer fördjupning för den som är ännu mer sugen.
2. Serien är baserad på Sophie Jahns (dottern "Victoria") bok "Pappas flicka på hästgården". Även Anna Bohlin (frun "Lotta") har precis nyss kommit ute med boken "Händelserna på hästgården". Fördjupning för den som är sugen.
3. 2018 gjordes en P1 Dokumentär ("Hästgården") som belönades med Stora journalistpriset. I serien visas det hur det görs en dokumentär om Tommy. Den hette "Dömd på förhand" och finns på YouTube. Ännu mer fördjupning för den som är ännu mer sugen.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA