En inblick i en ganska främmande värld

Jag tror att de flesta mimat till musik någon gång i livet, oavsett om man sjungit i ett hopprep eller haft hemmagjorda instrument (i föräldrahemmet finns en schysst flying-v min bror sågade till och en yxbas à la Gene Simmons som jag skruvade ihop i träslöjden) framför stereon. Och många har nog greppat luftgitarren när man hört ett riff som påverkat en extra mycket.

Det kanske kommer som en chock för vissa att varje år hålls världsmästerskapen i luftgitarr i Uleåborg, Finland. Jo, det är sant och "Air Guitar Nation" skildrar vägen dit för ett par amerikanska luftgitarrister.

Filmen tar sin start 2002 då Kriston Rucker och Cedric Devitt läser i New York Journal om världsmästerskapen och bestämmer sig för att resa dit. De hamnar i en helt absurd värld med träningsläger och specifika regler, men med en väldigt bra stämning och en fin fredlig attityd. De blir dock förvånade över att det inte finns en enda amerikansk deltagare som utmanar den regerande mästaren Zac Monro från England.

Nästa sommar drar de igång The US Air Guitar Championships med en uttagning i New York och en i Los Angeles. Bland myllret av luftgitarrister av varierande kvalitet får vi speciellt följa David "C-Diddy" Jung och Dan "Björn Türoque" Crane ("Born to rock", get it?) som framstår som de bättre. Jung, med bakgrund som skådespelare gör en tajt show som "C-Diddy" och vinner New York-tävlingen. "Björn Türoque" får blodad tand och tar sig till Los Angeles där avgörandet ska ske, men även där går "C-Diddy" ut som segrare och blir USA:s representant till världsmästerskapet.

I sina karaktärer är Jung och Crane ganska kaxiga och skarpa i truten, men som sig själva står de båda med fötterna på jorden. Crane visar kampvilja och lyckas via donationer skrapa ihop tillräckligt med pengar för att ta sig till Finland även han. Ingen blir mer förvånad än Jung och frågan är nu om "C-Diddy" håller internationell klass och om det är "Björn Türoque" som ska bli den främsta utmanaren eller om det är någon annan.

Till en början känns luftgitarrandet ytterst fånigt och de flesta "musikerna" är inte speciellt bra, men i och med att dokumentären är väldigt bra gjord - och fördelaktigt kort (78 minuter) - så fastnar man snabbt för de charmiga människorna som är med i filmen, och när agnarna skiljs från vetet så blir det klart mycket roligare att se på själva spelandet.

Filmen är inte alls lika omvälvande och kompetativ som "The King of Kong: A fistful of quarters" som också skildrar dedikerade människor med ett smalt intresse, men den är absolut sevärd, inte minst för att få en inblick i en ganska främmande värld.

Det finns inget extramaterial.

1. På 80-talet var luftgitarr ganska stort i Sverige där man kunde se företeelsen i olika tv-program. En som var med i den världen var den tragiskt bortgångne Micke "Svullo" Dubois, men han spelade faktiskt luftbas! Något svenskt namn går dock inte att hitta i resultatlistorna från 1996 till nu.

2. I ett snabbt klipp får vi se en helt spritt språngade naken luftgitarrist som använder - ja, ni vet vad - som svajarm...

3. Jag ska inte säga hur det går för "C-Diddy" men han var med i toppstriden även året därpå 2004 och sedan har han försvunnit från resultatlistorna. David Jung har som skådespelare dock haft en viss framgång med små roller i tv-serier som "Law & Order", "Heroes" och "The Shield". "Björn Türoque" kämpar på och har bland annat skrivit boken "To Air is Human". De amerikanska uttagningarna har vuxit till hela 24 deltävlingar och en slutfinal.

ANDERS JAKOBSON (2008-06-19)