Nostalgi hög nivå

Dvd:n med "Fablernas värld" består av 15 avsnitt på cirka fem minuter vardera. Jag minns serien från "Björnes Magasin" där den återkom med jämna mellanrum. "Fablernas värld" är helt enkelt små historier om djur som här blivit mänskliga och har som då så klart har samma känslor som oss människor. Den kloka ugglan som berättar historierna är den karaktär de flesta av oss kommer ihåg mest.

Hans namn är Jakob Uggla och varje avsnitt börjar med att han berättar en lärorik historia som innehåller flera tänkvärda bitar. Han berättar dem från Fablernas värld-djurens egen tidning. Invånarna är bland annat Pentti Varg, Charles Murmeldjur, Janne Korp, Fröken Stork, Moss Hare och Drulle Sköldpadda. Dessa filurer utsätts för diverse historier som alla går ut på att vi ska lära oss något ut av dem.

Signaturmelodin till "Fablernas värld" finns med innan varje avsnitt, det blir lite tjatigt men sedan kan man den ju. "Hej Uggla tjena moss, kom hit en stund till oss…". En välkänd jingel för många. Det är annars rösterna som gör hela serien i de här korta berättelserna. Bert-Åke Varg, Yvonne Lombard och Lars Edström är fantastiska och ger de små djuren stora karaktärer som pratar stockholmska, skånska, norrländska och mycket annat. Det är charmigt och jag tycker absolut att det håller än i dag. Det är många visa ord till barnen men det är också väldigt många ord som man förmodligen inte skulle använda i nyproducerade barnprogram. Vad sägs om "banne mej", "korkat va" och "jädrans järnplåtar". Jag menar inte bara att jag reagerade över att orden sticker ut för att de skulle vara dåliga, utan även för att de har några år på nacken.

"Fablernas värld" är fortfarande lika mysigt och med lagom långa avsnitt. Jag minns flera av dem från min egen barndom och det var mysigt att få uppleva dem igen.

1. "Fablernas värld" producerades mellan åren 1968-1992. Ett riktigt brett spann.

2. Olle Adolphson står för det svenska manuset medan Kari Thomée producerat. "Fablernas värld" är ursprungligen en holländsk produktion baserad på berättelser av Leen Valkenier.