Fräscht och originellt i loopad berättelse
FILMENDuncan Jones, det vill säga David Bowies son, etablerade sig som en filmskapare att lägga på minnet i och med den minimalistiska sci-fi-filmen "Moon" härom året. "Source Code" har han inte skrivit men väl regisserat och det är igen en spännande sci-fi-film som både är välgjord och originell.
Filmen inleds med ett par förvirrande scener. En man (Jake Gyllenhaal) vaknar upp på ett tåg och mitt emot honom sitter en ung kvinna (Michelle Monaghan) och samtalar med honom som om han var någon annan. Vilket han också är, när han ser sin spegelbild är det ett annat ansikte som tittar tillbaka. Åtta minuter efter att han vaknat upp sprängs hela tåget. Strax därpå vaknar han upp igen, i vad som liknar en cockpit och på en skärm dyker en militärkvinna (Vera Farmiga) upp som pratar med honom.
Vad det hela handlar om är att mannen - Kapten Colter Stevens - ingår i ett projekt, Source Code, där hans hjärna kopplats samman med en av de som omkom på tåget och har möjlighet att genom den personens sista åtta minuter i livet interagera och undersöka världen. Uppdraget är att lokalisera bomben och bombmannen för att förhindra ett betydligt större terroristattentat. Tiden är knapp, och Stevens får återuppleva samma åtta minuter gång på gång och leta ledtrådar. Men samtidigt får han veta något om sig själv som blir väldigt avgörande i hans uppdrag.
Filmen trollar ihop "Deja vu" med "Måndag hela veckan" samtidigt som det är en väldigt spännande detektivhistoria. Poängen med en loop-berättelse av det här slaget är att både vi tittare och huvudpersonen lär sig mer vid varje runda. Även om liknande grepp har använts tidigare så får man ändå en fräsch och originell känsla av filmen.
Duncan Jones lever absolut upp till mina förväntningar efter "Moon", som i jämförelse är en helt annan film, och det ska nu bli ännu mer spännande att se vad han kan hitta på härnäst.
Filmen inleds med ett par förvirrande scener. En man (Jake Gyllenhaal) vaknar upp på ett tåg och mitt emot honom sitter en ung kvinna (Michelle Monaghan) och samtalar med honom som om han var någon annan. Vilket han också är, när han ser sin spegelbild är det ett annat ansikte som tittar tillbaka. Åtta minuter efter att han vaknat upp sprängs hela tåget. Strax därpå vaknar han upp igen, i vad som liknar en cockpit och på en skärm dyker en militärkvinna (Vera Farmiga) upp som pratar med honom.
Vad det hela handlar om är att mannen - Kapten Colter Stevens - ingår i ett projekt, Source Code, där hans hjärna kopplats samman med en av de som omkom på tåget och har möjlighet att genom den personens sista åtta minuter i livet interagera och undersöka världen. Uppdraget är att lokalisera bomben och bombmannen för att förhindra ett betydligt större terroristattentat. Tiden är knapp, och Stevens får återuppleva samma åtta minuter gång på gång och leta ledtrådar. Men samtidigt får han veta något om sig själv som blir väldigt avgörande i hans uppdrag.
Filmen trollar ihop "Deja vu" med "Måndag hela veckan" samtidigt som det är en väldigt spännande detektivhistoria. Poängen med en loop-berättelse av det här slaget är att både vi tittare och huvudpersonen lär sig mer vid varje runda. Även om liknande grepp har använts tidigare så får man ändå en fräsch och originell känsla av filmen.
Duncan Jones lever absolut upp till mina förväntningar efter "Moon", som i jämförelse är en helt annan film, och det ska nu bli ännu mer spännande att se vad han kan hitta på härnäst.
EXTRAMATERIALET
En halvtimmeslång bakomfilm i olika smådelar är vad som bjuds som enda extramaterial, men det är en sådan där bra bakomfilm som känns fyllig och hyfsat heltäckande trots den korta speltiden. Ett litet minus för att det är många delar där skådespelarna ska förklara vad filmen handlar om och om sina egna karaktärer. Det har framgått redan när man sett filmen.
TRE SAKER
1. Det var Jake Gyllenhaal som föreslog att Duncan Jones skulle regissera filmen efter att ha sett "Moon".
2. En av passagerarna på tåget är en självgod standupkomiker som spelas av den mer jordnära standupkomikern Russell Peters
3. Det är väl för väl att man slutat översätta filmtitlar till större delen, för "Källkod" hade inte varit en speciellt attraktiv svenskt titel.
2. En av passagerarna på tåget är en självgod standupkomiker som spelas av den mer jordnära standupkomikern Russell Peters
3. Det är väl för väl att man slutat översätta filmtitlar till större delen, för "Källkod" hade inte varit en speciellt attraktiv svenskt titel.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA