Magnifikt foto i känslomässig historia

"Yves Saint Laurent" är filmen om en av historiens största modeskapare. Vi får följa modeikonens liv från det att han träffade sin livspartner Pierre (Guillaume Gallienne) och hans karriär tog fart. En karriär och ett liv som minst sagt hade både sina toppar och dalar. Vi får följa med genom en revolution inom modebranschen och se hur droger tar över en från början tystlåten och tillbakadragen man.

Trots att jag inte vet mycket om modebranschen finner jag "Yves Saint Laurent" väldigt intressant. Det mode vi får se i filmen framställs snarare som konst än klädesplagg och har hela tiden en betydelse för det som berättas. På så sätt lyckas även jag dras in i de skapelser som formas och finner att jag när sluttexterna kommer faktiskt har hittat en ny kärlek till det som kallas "haute couture".

"Yves Saint Laurent" är en blandning av en känslomässig historia, magnifikt foto och utmärkta skådespelarinsatser. Pierre Niney, som gestaltar modeikonen, är trovärdig som såväl den timida pojken som håller sig lite tillbaka som den festande mannen som helt har tappat fotfästet. Även Guillaume Gallienne, som spelar Pierre, gör en utmärkt insats. Mot slutet är det endast Pierres kärlek till Yves som får honom att stanna kvar trots allt Yves tvingar honom genomgå. Han viker aldrig från Yves sida. Detta är något som lätt hade kunnat ifrågasättas, men Gallienne gör det så bra att det i stället blir en självklarhet att Pierre stannar.

Det enda problemet i filmen är egentligen de gånger vi slungas framåt i tiden. Detta händer två gånger, första gången en bit in i filmen och andra gången i slutscenen. Om man ska bryta tiden i vilken berättelsen äger rum ska det vara av en anledning och något som är återkommande, annars blir det ett stilbrott. Dessa två gånger känns dock väldigt onödiga och blir mer av ett frågetecken. Slutscenen är förvisso snygg, men hade gärna fått utvecklats aningen mer. Detta stilbrott drar ner betyget något, som annars hade varit på topp.

"Yves Saint Laurent" är en välgjord biografi som förtjänar en plats hemma i filmhyllan.

Finns inget.

1. "Yves Saint Laurent" är endast en av två filmer som släppts om modeskaparens liv under 2014. Den andra heter enkelt bara "Saint Laurent".