Bagateller som ibland roar enormt mycket

Marvels animerade serie är ju i grund och botten ett sätt att ta sina beståndsdelar - från filmuniversumet - och kombinera och leka med idéer som aldrig går att göra i filmerna. Tänk om det var vara karaktär X som råkade ut för händelse Y? Det är ju ett lekfullt sätt att fantisera fritt och till exempel lyfta sekundära karaktärer till huvudpersoner eller spinna vidare på mindre idéer. När Marvel Studios dessutom i kanske 75 procent av fallen kan använda samma skådespelare till sina animerade versioner blir det en lite tyngre helhet än om det hade varit nya röstskådespelare.

Precis som sist består den andra säsongen av nio avsnitt och precis som sist känns det inledningsvis som spridda och individuella idéer men ju längre säsongen går, ju mer hänger avsnitten ihop med varandra och knyter an till annat som uppstått under säsongen. Det gör att "What if...?" blir ett lite eget universum i multiuniversum, där huvudpersonen verkar vara Captain Carter (Hayley Atwell) det vill säga Agent Peggy Carter som vi känner henne som i filmerna men som i "What if...?" är den som fått superserumet som förvandlade Steve Rogers till Captain America. Inte mig emot då jag gillar Carter i alla former.

"What if...?" är som bäst när de återberättar en tidigare film med någon detalj förändrad (som exempelvis Captain Carter-exemplet ovan) och i den här omgången är mitt favoritexempel avsnitt 4 "What If... Iron Man Crashed Into the Grandmaster?" som i princip är (delar av) "Thor: Ragnarök" men med Iron Man (Mick Wingert) i stället för Thor. Ett kul avsnitt.

Ett annat avsnitt som sticker ut är det sjätte "What If... Kahhori Reshaped the World?" där en helt ny hjälte introduceras, nämligen Mohawkkvinnan Kahhori (Devery Jacobs) som aldrig tidigare synts i något sammanhang. Här är det verkligen "tänk om" när Tesserakten hamnar hos Mohawkerna och avsnittet berättas delvis på Mohawk vilket verkligen gör att det sticker ut. Jag undrar om Kahhori kommer att spilla över till det vanliga filmuniversumet på sikt?

Som jag skrev inledningsvis lyfter serien ofta sekundära karaktärer till huvudrollen. Exempel på det denna gång är Nebula (Karen Gillan), Happy Hogan (Jon Favreau) och Hel (Cate Blanchett). Den sistnämnda korsas ihop med de tio ringarna från lite halvt bortglömda "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" vilket är ytterligare ett exempel på när olika karaktärer och idéer kombineras i ett nytt sammanhang. Resultatet blir att en ganska ensidig skurk som Hel får fler egenskaper och rent av blir lite sympatisk.

En del av mig tycker att "What if…?" är en lustig bagatell men en annan del av mig roas oerhört av den lekfulla pyttipannan. Jag har ju lagt ner oerhört mycket tid på att se allt i Marvels filmuniversum och "What if…?" är liksom belöningen på något vis. Så bagatell eller inte är det ändå lite kul att titta på och säsong 2 håller ihop mer än vad den första gjorde.

1. Tre av medlemmarna ur original-Avengers har ersatts av andra röstskådespelare. Natasha Romanoff/Black Widow görs av Lake Bell, Steve Rogers/Captain America av Josh Keaton och Mick Wingert gör som sagt Tony Stark/Iron Man och han är nog den som imiterar sin förlaga bäst. I ett blindtest skulle jag ha svårt att avgöra om det var Wingert eller Robert Downey Jr som talade.

2. I ett avsnitt träffar vi en alternativ uppsättning av Avengers som de kunde sett ut 1988 bestående av Dr. Hank Pym/Ant Man, Peggy Carter/Captain Carter, Howard Stark, Thor, Dr. Bill Foster/Goliath, Bucky Barnes/Winter Soldier, King T'Chaka/Black Panther och Dr. Wendy Lawson. Udda!

3. Fast ännu mer udda är avsnittet som skildrar bildandet av Avengers 1602! Väldigt många från nutida Avengers är med och det blir rätt underhållande faktiskt.

ANDERS JAKOBSON (2024-01-03)