Många nya Marvelhjältar i väldigt lång film

De tre första filmerna i den fjärde fasen i Marvels filmuniversum har inte riktigt pekat ut någon direkt riktning för framtiden. Först kom "Black Widow" som var en retroaktiv kompletteringsfilm medan nästföljande "Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings" och "Eternals" introducerar nya karaktärer som vi i dagsläget inte riktigt vet hur de ska hitta sin plats tillsammans med filmseriens kärna. Nu ska det sägas att även om "Shang-Chi" och "Eternals" i mycket kan ses som individuella filmer saknar de förstås inte kopplingar till de övriga äventyren, men det är ändå lite knepigt att få ihop det med resten. Fast det tyckte jag väl ungefär när "Guardians of the Galaxy" kom 2014 och kändes helt off från övriga filmer.

Å andra sidan står det ju klart att mycket av fas fyra kommer att handla om multiuniversum på många vis och då kan ju i princip vad som helst hända.

"Eternals" kommer ursprungligen inte från Stan Lees hjärna eller penna utan är ett påhitt från tecknaren Jack Kirby. Han hade lämnat Marvel och utvecklat "New Gods" för DC men när den hastigt lades ned återvände han till Marvel och fortsatte att utveckla high-concept science fiction och skapade då "Eternals". Även om jag med facit i handen kan konstatera att "Eternals" är bra film kan jag samtidigt inte låta bli att bli lite störd över att det är så "stort". Med det menar jag att filmen etablerar att det finns kosmiska gudar som mer eller mindre styr över allt. Det förtar lite av de tidigare fasernas äventyr. Det förminskar dem och gör dem till en liten detalj i något avsevärt större. Som ett individuellt inslag har jag inget egentligt problem med det, men i MCU-sammanhanget blir det ändå lite knepigt.

Nog om det: Det kosmiska gudarna heter Celestials och för 7000 år sedan skickade de tio Eternals till Jorden för att bekämpa och utplåna ett invasivt monstersläkte kallat Deviants. Ända fram till 1500-talet pågår kampen tills den sista Devianten har dött och Eternals ombeds att stanna kvar på Jorden tills ett nytt uppdrag väntar. De tio sprids åt olika håll och det eviga livet går vidare.

I nutid hittar vi två av dem i London. Sersi (Gemma Chan), vars superstyrka är förmågan att omvandla massa, är den som har blivit mest förtjust i mänskligheten och till och med dejtar en man - Dane Whitman (Kit Harington) - vilket inte roar hennes Eternal-kollega Sprite (Lia McHugh) som kan skapa illusioner med sin kraft men som mest är arg och frustrerad över att vara för evigt utseendemässigt fast som tonåring. Trots att kampen varit över i 500 år blir de attackerade av en Deviant och från ingenstans kommer deras kollega Ikaris (Richard Madden) inflygande och strålar ihjäl besten med sina superkrafter.

Tillsammans ger de sig iväg för att lokalisera alla Eternals men chockas av att hitta ledaren Ajak (Salma Hayek) död. Något är i görningen och med blandat resultat lyckas de samla alla på nytt: Kingo (Kumail Nanjiani) som kan skjuta kosmisk energi ur sina nävar, supersnabba Makkari (Lauren Ridloff), Druig (Barry Keoghan) som kan manipulera med sin hjärna, superstarka Gilgamesh (Don Lee), krigaren Thena (Angelina Jolie) som kan skapa vilket vapen som helst, samt Phastos (Brian Tyree Henry) som är den intelligenta skaparen i gruppen. I samband med sin död har Ajak utsett Sersi till den nya ledaren, den som står i direkt kontakt med Celestials, men när Sersi får veta sanningen bakom vilka de är och vad deras uppdrag egentligen är förändras allt för gruppen.

Uppenbart är Eternals en samling figurer med klassiska superhjälteegenskaper. En av dem är ju i princip Stålmannen, vilket det görs en grej av. Men varför har vi inte sett dem tidigare? Att Eternals inte lagt sig i tidigare stora händelser i MCU, som slaget i New York eller Thanos invasion, har sin naturliga förklaring. Det har inte varit deras uppdrag att påverka mänsklighetens utveckling förutom att utplåna Deviants. Samtidigt har det de faktiskt gjort indirekt påverkat utvecklingen, vilket leder till en del tänkvärda inslag. Underförstått har Eternals teknik och kunskap knuffat utvecklingen åt olika håll, vilket alltid inte haft goda resultat. Till exempel anses atombomben vara resultatet av en liten knuff, vilket besvärar vissa av de mer mänsklighetspositiva i gruppen.

"Eternals" är en snygg film med ganska många nya visuella inslag inom MCU-världen. Dräkterna och krafterna ser annorlunda ut och många av actionsekvenserna i filmen utspelar sig i naturliga miljöer i dagsljus vilket per automatik ger ett annat utseende. Några av karaktärerna känns riktigt spännande, andra gör det inte. Med tio helt nya hjältar blir det svårt att få känslor för samtliga. En del faller bort i mängden. Sen hade jag hoppats på att Kumail Nanjiani skulle göra en seriös roll men han är uppenbart den roliga Eternalen och han släpar med sig en indisk kompis med kamera under alla äventyr. Ett ganska irriterande inslag som filmen garanterat hade gynnats av att vara utan. Jag har inget emot humor men här känns det bara mest forcerat.

Jag är inte helt övertygad av "Eternals". Det är en väldigt lång film, till och med den näst längsta i MCU:s svit hittills, och det känns. Men samtidigt måste jag säga att filmen växer på mig och jag är ändå lite intresserad av att se hur karaktärerna kan kombineras med andra inom MCU framöver. Kanske faller bitarna mer på plats då.

Två kortare bakomfilmer ger en liten grundläggande bild av serieförlagan och hur den påverkade filmen. I övrigt kan man säga att dessa två bakomfilmer lägger mycket fokus på diversiteten bland karaktärerna och Chloé Zhaos regi.

Någon minut med bloopers och fyra bortklippta scener ligger med. Några av dem är sekvenser som jag kan tycka borde varit med, men med tanke på att filmen blev väldigt lång kunde förstås inte allt vara med.

Ett kommentarspår med Chloé Zhao, Stephane Ceretti ("production visual effects supervisor") och Mårten Larsson ("additional visual effects supervisor") ligger med och i och med att ett av namnen är svenskt provlyssnade jag lite. Det första som händer är att trion gör sig roliga över överdrivet svenskt uttal av engelska. Lite oväntat.

1. "Eternals will return" utlovas sist i filmen. Den första bonusscenen indikerar en inriktning för en fortsättning, medan den andra flirtar med något annat kommande i Marvels filmuniversum. Nyfikna hittar info i cyberrymden...

2. Filmen är den 26 i Marvelsfilmuniversum och den första - sedan "Iron Man" då antar jag - som inte har med någon tidigare karaktär från universumet i bild.

3. Det är otroligt lustigt att se Richard Madden och Kit Harington spela mot varandra, speciellt som karaktären som binder samman dem heter Sersi, vilket uttalas precis som Cersei i "Game of Thrones". Jag sitter bara och väntar på att de ska göra någon tydlig passning men den kommer inte.

ANDERS JAKOBSON (2022-01-31)